مقدمه كتاب صفاي دل

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

{هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَه وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ}؛(سوره جمعه، آیه ۲٫)

اوست كه در ميان مردم بى‏سواد، پيامبرى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و آنان را [از آلودگى‏هاى فكرى و روحى] پاكشان كند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، آنان قطعاً پيش از اين در گمراهى آشكارى بودند.

کتاب پیش رو، مجموعه سخنرانی‌هایی است که در دارالتوحید، در یکی از کشورهای خلیج فارس القاء شده‌اند. این سخنرانی‌ها توسط شاگردان پیاده شده و با کمی تغییر به رشته تحریر در آمده، تا مورد استفاده عموم قرار گیرد. از آن‌جایی که مطالب به صورت درس القاء شده‌اند و گاهی در بین سخنرانی به سوالات هم جواب داده شده، به علت حذف سوالات، ممکن است در مواردی پیوستگی مطلب کم رنگ شده باشد.

نکته دیگر این‌که اگرچه هر جلسه مجزا و یک درس است اما همه جلسات به گونه‌ای به هم ربط دارند، که اگر به‌ترتیب از جلسه اول، مطالعه و ترتیب رعایت شود، خوانندگان استفاده بیش‌تری خواهند برد.

چون این مجموعه، گفتاری بوده و به نوشتاری تبدیل شده است، در بازنگری بعضی از مطالب، همانند کتاب مأخذ برداشت شده است.

خاطر نشان می‌شوم مجموعه سخنرانی­هایی که تاکنون به صورت کتاب درآمده‌اند، عبارتند از:

۱ـ راه سعادت، ۲ـ حقيقت ولايت (۱و۲)، ۳ـ فلسفه عاشورا، ۴ـ تجلی عرفان، ۵ـ انتظار يار، ۶ـ ولایت تکوینی انسان کامل، ۷ـ درس‌هایی از منطق، ۸ـ تحقیقی در اسماء الله، ۹ـ انسان در پرتو ولایت، ۱۰ـ تجلی اسماء در قرآن، ۱۱ـ تفسیر سوره یوسف تطبیقی از یوسف یعقوب با یوسف زهراء و بیان نکات تربیتی این سوره مبارکه.

۱۲ـ کتاب حاضر تا حدودی اخلاقی و روان‌شناسی است. اینجانب مطالب این کتاب را برای همه اقشار مردم مفید و ضروری می­دانم؛ به ویژه برای طلبه‌ها و جلسات هفتگی، و نیز کسانی که بخواهند با جلساتی مختصر جوانان را با این گونه مسائل آشنا کنند. از آن‌جایی که مشکلات زندگی، بیش‌تر مردم را از حضور در مجالس سخنرانی و حتی مطالعه کتاب‌ها محروم کرده است، اگر روزانه نیم ساعت وقت خود را صرف مطالعه این کتاب نمایید می‌توانید یک جلسه از این مجموعه‌ها را بخوانید و با وقت کم، هم روح خود را صفا دهید و هم به معارف مفیدی برای یاد آوری و تزکیه نفس و اخلاق حسنه نائل شوید.

یادآور می‌شوم بنده همیشه سعی کرده‌ام در سخنراني­ها از منابع معتبر و بزرگان مورد اعتماد استفاده نمایم، ولی ممکن است بعد از چندین سال منابع را یاد نداشته باشم. لذا از خداوند کریم می‌خواهم بزرگانی را که از آثار و سخنانشان استفاده کرده و نامشان از قلم افتاده است، در ثواب این کتاب شریک گرداند.

امیدوارم این کتاب مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد و مورد قبول و عنایت خداي متعال و نیز مورد لطف ائمه اطهار و مادرم حضرت زهرا که معلمان حقیقی اخلاق هستند واقع شود. و ضمن سپاس از همه کسانی که در نشر این مجموعه‌ها زحمت کشیده‌اند، توفیق روز افزون آنان را از خداوند منان خواستارم.

طاهره سادات زرگرمرادی

همچنین ببینید

زندگی طیب چیست وراه رسیدن به حیات طیبه

زندگی طیب چیست؟ در معنای حیات طیبه و زندگی پاکیزه نظرات گوناگونی بیان شده و …

همراه با سوره ی شمس وتجلیه

تجلیه و حالا قابلیت تجلی را می‌یابند و آن روشن شدن قلب به نور معرفت …

نکته‌ای مهم در اهمیت تزکیه

نکته‌ای مهم در اهمیت تزکیه «تزکیه نفس» یعنی رشد دادن آن به خیر و برکات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *