خانه / اسلايد / علت قيام حسين بن علي(ع)

علت قيام حسين بن علي(ع)

علت قيام حسين بن علي (ع)

درباره علت قيام امام حسين(ع) سخنان بسياري گفته شده است. دشمنان ادعا کرده‌اند: امام حسين(ع) قصد حکومت داشت و در اين راه کشته شد؛ يعني هدف شخصي داشت و به آن نرسيد. دوستان نادان هم گفته‌هايي دارند که گاهي جنبه خيالي و گاه انحرافي دارد. اما بهتر است حقيقت را از زبان خود سيدالشهدا (ع) دريافت، آن‌جا که مي‌فرمايند:

 ما خرجت اشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما انما خرجت لطلب الاصلاح في أمه جدي، أريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنکر و أسير علی سيرة جدي و أبي علي بن أبيطالب.[۱]

 

من خروج نکردم براي خودکامگي و جاه طلبي و فساد و ظلم، بلکه عامل خروج و حرکت من برقرارکردن اصلاح در امت جدم رسول خدا(ص) است، خواسته‌ام اين است که امر به معروف و نهي از منکر کنم، و همان راه را بپيمايم که جدم رسول خدا‌ (ص) و پدرم علي بن ابيطالب (ع) پيمودند‌.

اللهم انک تعلم انه لم يکن ما کان منا تنافسا في سلطان‌…

خدايا! تو آگاهي که آن چه ‌(از نهضت و مبارزه) به دست ما صورت گرفت، نه به خاطر طمع به پادشاهي و مقام بود و نه به براي تحصيل ثروت و مال، بلکه مي‌خواستم نشانه‌هاي دينت را ارائه کنم و برنامه اصلاح را در شهرهاي تو به اجرا بگذارم، تا ستمديدگان از بندگانت در امنيت و آسايش قرارگيرند، و دستورها و فرائض و سنت‌ها و احکام تو اجرا گردد.

  1. بحار الانوار، ج ۴۴،ص ۳۲۹٫

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *