تفسير عرفاني از یک حدیث

تفسير عرفاني از یک حدیث

در تفسير علي ابن ابراهيم: از ابي بصير چنين نقل می‌كنند: از اباعبدالله سؤال نمودم از قوله تعالى: {والشمس وضحاها}، فرمود: شمس، رسول الله است. {والقمر اذا تلاها}: اميرالمؤمنين. زيرا كه به نور رسول الله، دين مردم واضح می‌گردد.

أبوبصير گويد: گفتم {والليل إذا يغشاها} گفت: ائمه جورند كه تبديل نمودند امر رسول الله و نشستند به مجلسي كه آل محمد اولى به آن بودند. پس دين خدا را به ظلم و تعدّي پوشانيدند. اين است مقصود از قول {والليل إذا يغشاها}.

{والنهار إذا جلّاها}: فرمود أئمه از ذريّه فاطمه هستند، {ونفس وما سوّاها}: همان انساني كه عصاره عالم خلقت و چكيده جهان ملك و ملكوت و گل سر سبد عالم آفرينش است. اين خلقت بديع كه مملو از شگفتي­ها و اسرار است آن­قدر اهميت دارد كه خداوند به خودش و خالقش يك­جا قسم ياد كرده است.

* در اين­كه مقصود از نفس در اين­جا روح انسان، يا جسم و روح هر دو است، مفسران احتمالات گوناگون داده‌اند. اگر منظور روح باشد، مراد از سواها (از ماده تسويه) همان تنظيم و تعديل قواي روحي انسان، از حواس ظاهر گرفته تا نيروي ادراك، «حافظه، تخيل، ابتكار، عشق، اراده، تصميم»، و مانند آن‌ها است که در علم النفس مطرح است. اگر منظور روح و جسم هر دو باشد، تمام شگفتي­هاي نظامات بدن و دستگاه‌هاي مختلف آن را در علم تشریح، و فيزيولوژي (وظايف الاعضاء)، طب و عجائب خلقت اعضاء و… شامل مي­شود.

همچنین ببینید

زندگی طیب چیست وراه رسیدن به حیات طیبه

زندگی طیب چیست؟ در معنای حیات طیبه و زندگی پاکیزه نظرات گوناگونی بیان شده و …

همراه با سوره ی شمس وتجلیه

تجلیه و حالا قابلیت تجلی را می‌یابند و آن روشن شدن قلب به نور معرفت …

نکته‌ای مهم در اهمیت تزکیه

نکته‌ای مهم در اهمیت تزکیه «تزکیه نفس» یعنی رشد دادن آن به خیر و برکات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *