خانه / اسلايد / توحید و وحدت حق

توحید و وحدت حق

توحید و وحدت حق

تمام عالم را توحید و وحدت حق فراگرفته و کثرات، ظاهر و پوسته حقیقتد، ما آن پوسته را می بینیم و اهل معرفت وحدت آن را می نگرند.

آخرین منزل و غایت آمال عارفین توحید است و پس از توحید مهم ترین مسئله عرفان، انسان شناسی و شناخت موحد حقیقی است.

در قرآن و روایات از جایگاهی رفیع برای انسان، خصوصاًانسان کامل و موحد حقیقی سخن رفته است.

در رأس این مقامات، قرآن به خلافت، ولایت، مظهریت اسماء و پذیرش امانت الهی اشاره شده است. و احادیث معصومین (ع) که شرح و تغییر قرآن است نیز بطور عمیق به این مقامات پرداخته است.

و در زیارت جامعه کبیره به مقام والا ی اهل بیت (ع) اشاره شده. در رأس قله انسانیت و توحید، اهل بیت (ع) و در زمان ما ولی عصر (عج) بر فراز این قلعه ایستاده است.

امام صادق (ع) در توصیف انسان و مرتبه انسان کامل می فرماید.:(همانا صورت و حقیقت انسانی، بزرگترین حجت و آیت الهی بر خلایق و کتاب تکوین است.انسان در بردارنده عوالم وجودی است (مجموعه پدیده ها در قلب او حاضر است) و عصاره آفرینش، برای رسیدن به کمال باید از کانال  وی و از مسیر ولایتش عبور کرد..)

البته شناخت کامل فقط با شهود و عرفان میسر است، و رسیدن به معرفت وجودی انسان کامل و خلیفه الهی برای غیر معصوم ممکن نیست، اما مراتب پائین تر با عنایت حق، برای غیر معصوم نیز باب فیض گشوده است.

امام عصر (عج) خلیفه الله، و انسان کامل روزگار ما در جایگاهی است که نظر به او نظر به ملک و ملکوت است، نگاه به او نگاه به اسماء و صفات حسنی حق، و معرفت به او معرفت به سراسر ظاهر و باطن قرآن است.  شناخت او شناخت تمام هستی و اسرار نهفته در آن و تماشاچی جمال او تماشا همه حسن و کمالات است.

منبع.:کتاب ولایت تکوینی انسان کامل

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *