خانه / اسلايد / ضرورت فراگیری معارف الهی با دلیل و برهان و ضرورت شناخت راهبران الهی

ضرورت فراگیری معارف الهی با دلیل و برهان و ضرورت شناخت راهبران الهی

ضرورت فراگیری معارف الهی با دلیل و برهان

انسان افزون بر تزكيه نفس، باید اعتقادات خود را با دليل و برهان فرا گيرد و جهان‌بینی خویش را اصلاح کند و اگر شبهه ای دارد آن را برطرف سازد، تا بتواند راه و حقیقت را بشناسد.

از آيات و روايات و شواهد استفاده مي شود كه بسیاری از مردم در يافتن صراط مستقيم و درك آن به خطا رفته و از مسير حق منحرف می شوند. بنابراین با توسل به درگاه خداوند متعال برای شناخت راه درست، بايد تلاش كند تا در حال پیمودن صراط مستقيم بتواند هوای نفس خود را كنترل كند و با مراقبت و محاسبه نفس، و با تضرع از خدا بخواهد كه او را در تزکیه نفس و خارج كردن رذائل و يافتن راه صحیح ياری دهد و هر چه بيش تر با حقایق آشنا شود به همان اندازه بايد خداوند را شاكر باشد.


ضرورت شناخت راهبران الهی

انسان باید با شناخت خداوند و پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و با استفاده از توجيهات و ارشادات آن‌ها كه راهنمایان اين راه هستند، در سایه عنایات آن ها  از خطرها(نفس و شيطان) نجات پيدا كند. البته طبیعی است که برای شناخت آنان بايد با آن هاسنخيت داشته باشد.

صراط مستقیم، راه خداست

صراط مستقیم، اعتقاد دقیق است؛ اعتقاد به خداوند و عدل الهی به گونه ای که موجب شود انسان عادل گردد.

إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

در حقيقت من بر خدا پروردگار خودم و پروردگار شما توكل كردم؛ هيچ جنبنده‏اى نيست مگر اين‌كه او مهار هستى‏اش را در دست دارد. به راستى پروردگار من بر راه راست است.

ولايت و حفظ اين صراط، بر عهده پيامبران و ائمه معصومین و سالكان و مؤمنان است كه هر كدام تا اندازه ای دست بشر را گرفته، او را به جلو می برد؛ بخصوص خاتم الانبیاء محمّد(ص) که او انسان کامل و مظهر اسم اعظم الله است و فعل و فکر و «خُلق نبوی» او، همه آسمانی است و راهی برای حرکت انسان زمینی به عالم بالاست که خداوند خطاب به او فرمود:

فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

پس به آن‌چه به سوی تو وحی شده است چنگ در زن، که بر راهی راست قرار داری.

بنابراین در پيمودن راه سعادت، باید هم از لحاظ نظري صراط را شناخت و هم از لحاظ عملی، و با دستورات شرع مقدس بر صراط گام بر داشت.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *