خانه / اسلايد / زهد چیست؟

زهد چیست؟

زهد چیست؟

ضد محبت دنیا، زهد است، و آن : دل برداشتن از دنیا و اکتفا کردن به قدر ضرورت آن، و انسان دنیا را مزرعه آخرت بداند، و از نعمتهای خدا دادی در دنیا بدون اسراف و تفریط برای رسیدن به کمال و قرب الهی بهره گیرد.

امام صادق(ع) میفرماید: «الزهد فی الدنیا الذی یترک حلالها مخافة حسابه و یترک حرامها مخافه عذابه» (زهد در دنیا آنست که ترک حلال آن از ترس حسابش، و ترک حرامش از ترس عقابش)

که گفته اند: ان الدنیا فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب، در حلال آن حساب و اگر خدای نکرده از راه حرام باشد عقاب است.

و امام علی(ع) میفرماید: «الزهد کلمة بین کلمتین»

خلاصه زهد در دو کلمه است :«لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ» [با يقين به اينكه هر آسيبى و هر عطا و منعى فقط به اراده خداست و شما را در آن اختيارى نيست] بر آنچه از دست شما رفت ، تأسف نخوريد، و بر آنچه  به شما عطا کرده است شادمان نشوید .

ونیز امام صادق(ع) میفرماید: «الزهد مفتاح باب الاخره و البراءة من النار و هو ترکک کل شی یشغلک عن الله، من غیر تأسف علی فوتها».یعنی زهد کلید باب آخرت و دوری از آتش، و آن ترک هر چیزی که تو را مشغول کند از خداوند می باشد.).کسی که گذشته او را متأثر نکند، پس او در طریق زهد است.

و از قول معصوم(ع) میفرماید: الزهد فی الدنیا ثلاثه احرف( زاء، ها، دال)، زاء: فترک الزینه، هاء: فترک الهوی، و دال: فترک الدنیا.

زهد سه حرف دارد، (زاء، ها، دال) زاء ترک زینت، هاء ترک هوای نفس، دال ترک دنیا. چون جلوه گر شدن در نظر مردم، شهوات و زینت های دنیا، از مال و جاه و …تمام اینها متاع زندگی دنیاست.

وقرآن میفرماید: بهترین چیز نزد خدا عاقبت نیکوست، یعنی عاقبت به خیری و رسیدن به نعمتهای لا زوال الهی است. پس غصه نخور و نگران امور چند روزه دنیا مباش،

که مولای متقیان علی(ع) میفرماید:«ما فاتک مضی و ما سیأتیک فاین ، قم فاغتنم الفرصه بین العدمین» (آنچه گذشته، گذشته و آینده هنوز نیامده، پس غنیمت دار فرصت بین این دو را که اکنون وجود ندارند)

اگر کسی محبت دنیا و امور دنیوی او را مشغول کند، و قلب او را که محل انوارالهی است و کعبه حقیقی پروردگار است، از ظلمات علائق دنیوی و تعلقات جسمانی مملو کند،چشم حقیقت بینش بسته شود و زرق و برق دنیا برایش جلوه نمائی میکند.و قبائح اعمال نا مشروع را نادیده، و آنقدر غافل می شود، تا جایی که گاهی قبح را حسن، و خوب را بد پندارد. و عمل بد خود را خوب می داند.

خلاصه انسان باید نفس خود را از آلودگی های فکری و رذایل اخلاقی پاک کند. و بنده باید از نفس اماره بخدا پناه ببرد، و در همه حال بیاد خدا باشد که غفلت بدترین دردها و مانع تکامل انسان است.

آنچه از رذائل که متعلق به دو و یا سه قوه است

بعضی از رذائل اخلاقی متعلق به یک قوه نیستند، بلکه متعلق به چند قوه می باشند مانند: «حسد»، «اذیت و آزار»، و «احتقار»، «قطع رحم»، «عقوق والدین»، «دروغ»، «غیبت»، «تهمت»، «ریا»، «نفاق»، «حب مدح»، «شماتت»، «سخریه و استهزاء»، «حب جاه و شهرت»، و «اهانت و تحقیر نمودن بندگان خدا»، و……

که ممکن است که منشأ این امراض هم غضب باشد و هم شهوت و توهم . مثل مرض غیبت کردن که ممکن است هر سه قوه در این عمل قبیح مؤثر باشند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *