خانه / اسلايد / همراه با سوره شمس«حسد» چیست؟

همراه با سوره شمس«حسد» چیست؟

«حسد» چیست؟

حسد از صفاتی است که صاحب آن در زندان نفس خود گرفتار است و هرگز آرامش ندارد، که گفته اند: “الحسود نیاسود” و حسد آنست که تمنای زوال نعمت از برادر مسلم خود، داشته باشد (خداوند به بنده ای نعمتی عنایت کرده باشد) که به صلاح اوست و تو ناراحت شوی و آرزوی زوال آنرا نمائی، اما اگر آن نعمت به صلاح او نباشد، و تو تمنای زوال آن را کنی آن «غیرت» است، و اما اگر تمنای زوال آن نعمت را نکنی ولی مثل آنرا از برای خود نیز تمناه کنی، آن را «غبطه و منافسه» گویند و آن بد نیست.

حسد از بدترین و اشد امراض نفسانیه است، و عقبه ای از آن صعب تر نیست، که صاحب خود را به عذاب دنیا و آخرت مبتلا می سازد، و حسود لحظه ای از غم و الم رهائی ندارد، زیرا او هر نعمتی را که به کسی ببیند، متألم می شود.

که الحسود مغموم ( حسود همیشه غمگین است) از آنجا که نعمتهای خداوند به حکم «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا » نعمت های الهی بي حد و بي نهايت است.

لذا انسان حسود هميشه ناراحت است، و از مردم نفعى نمى برد مگر غم و محنت، و در وقت مرگ نمی بیند مگر هول و شدت، و در قیامت چیزی نمی بیند مگر عذاب و فضیحت.

آيات و احاديث در ملامت حسد بسيار است.

حضرت رسول(ص) ميفرمايد:”اقلُ الناس لذة الحسود” (كمتر كسي كه لذت مي برد حسود است).

و نیز میفرماید: “انّ الحسد لیأکلُ الایمان کما تأکلُ النارُ الحطب”. (حسد اعمال حسنه را می سوزاند مانند آتش هیزم را) و نیز فرمودند: همانا برای نعمتهای خدا دشمنانی است! عرض شد: کیانند؟ فرمود: کسانی که حسد می برند مردم را از آنچه از فضل خدا بر ایشان رسیده است.

حسود همیشه تعاند با رب الارباب، و رب العباد دارد، چون اوست که نعمتهای خود را بر عباد مقدر، و با حکمت خود بقاء آنرا اراده می کند. و این حسود مسکین زوال این نعمت را می خواهد.

خداوند می فرماید:أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا (بلكه آنان به مردم [كه در حقيقتْ پيامبر و اهل بيت اويند] به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنان عطا كرده حسد مى ‏ورزند. تحقيقاً ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم ، و به آنان فرمانروايى بزرگى بخشيديم ).

و امام صادق(ع) نیز می فرماید: آفت دین «حسد، و عجب، و فخر» است.

اسباب حسد: اگر باعث حسد «حرص» باشد برای رسیدن به نعمتی برای خود، پس آن به سبب «قوه شهویه» است.و اگر باعث آن وصول مکروه بر محسود باشد، پس آن از رذائل «قوه غضبیه» است.و اگر باعث و نتیجه آن « حقد» باشد، پس آن از «غضب» است.و اگر باعث حسد هر دو باشد، پس سبب آن از دو قوه «غضب و شهوت» می باشد.

موجبات حسد و علاج آن:چون حسد از امراض مهلک نفسانی است، پس بدان که امراض نفسانی معالجه نمی شوند مگر با علم و عمل، و علم نافع برای معالجه حسد آن است که بدانی به دین و دنیای خودت ضرر میرساند در صورتیکه به محسود تو ضرری نمی رسد. پس دشمن خود نباش.اما ضرر در «دین» که عذاب و عقاب را به همراه دارد اینسکه: در آیات و احادیتی که در مذمت و عقوبت حسود بیان شده، توجه شود. که آمده است.

مضرات حسد در دین:”ان الحاسد ساخطاً لقضاء الله، کارهاً لنعمة التی قسمها لعباده، منکراً لعدله الذی أجراه فی ملکه ، و مثل هذا السخط و الانکار لایجابه الضدیه و العناد لخالق العباد. کاد أن یزل اصل التوحید و الایمان، فضلاً عن اضراری بهما. علی ان الحسد یوجب الغش و العداوة بالمؤمن.

اما  ضرر «دنیوی» اینستکه: همیشه متألم و متعذب، و پیوسته در تعب و غم و سختی و وهم خواهد بود. زیرا نعمت خدا بر عبادش لا ینقطع است و نیز بر دشمنانت، پس تو با هر نعمتی که به آنها ببینی معذب خواهی شد، پس حسود پیوسته غمگین و محزون خواهد بود و حتی از آنچه دارد لذت نخواهد برد. حال در خود نظر کن که سبب حسد تو کدام است تا برای معالجه و نجات خود اقدام نمائی، و آن چند علت دارد.

خباثت نفس، و بخل ذاتی به بندگان خدا بدون سابقه عداوة (زوال نعمت از غیر خود را آرزو کردن) علاج این نوع حسد خیلی مشکل است چون از خباثت ذات و رذالت جبلّت است.

که گفته اند:«کل العداوة قد یرجی اماتتها ـ الا عداوة من عاداک من حسد» (هر عداوتی ممکن است از بین برود و زائل شود مگر عداوتی که سبب آن حسد باشد).

اشد اسباب حسد:

۱ـ عداوت و بغض، است.

۲و۳ـ حب ریاست، و طلب مال و جاه،

۴ـ خوف از دست دادن مال و جاه

۵ـ تکبر

۶ـ تعجب

۷ ـ التغرر: و آن، اینکه برای او سنگین باشد که یکی از نزدیکان او برتری یابد.و این خصلتها از بدو خلقت تا انقراض عالم سبب هلاکت بشر بوده، و خواهد بود.

لذا باید از این رذایل خود را پاک کرد، زیرا برادران یوسف بخاطر حسد، یوسف نبی را به چاه انداختند، و نیز حسد باعث شد که قابیل، برادر خود هابیل را کشت و مستوجب عذاب شود.

و در تاریخ است که با وجود اینکه کتب آسمانی همه از علائم خاتم الانبیاء(ص) مشحون بود، اما یهود و نصاری، نبوت حضرت رسول (ص) را قبول نکردند، و (تکبر و حسد و تعصب و…) سبب شد که خسرالدنیا و الاخرة، و از فیض عظیم محروم شدند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *