خانه / اسلايد / رسیدن به قرب الهی، مستعد سیر الی الله

رسیدن به قرب الهی، مستعد سیر الی الله

پس برای رسیدن به قرب الهی و دخول در جمله عباد خاص و جنت خاص، باید مستعد سیر الی الله باشی.

تا تاریکی های نفس، در اثر تجلّيات انوار عظمت حضرت معبود بكلي از بين برود، که می فرماید:«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿٩﴾وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»(بى ‏ترديد كسى كه نفس را [از آلودگى پاك كرد و] رشد داد ، بر موانع و مشكلات دنيا و آخرت پيروز شد .«۹» و كسى كه آن را [به آلودگى ‏ها و امور بازدارنده از رشد] بيالود [از رحمت حق] نوميد شد)

پس باید برای رسیدن به این مقام رفیع سعی کرد، و از نفس اماره تا رسیدن به نفس مطمئنه باید مراحلی را طی کرد. البته رسیدن به اين مرحلة نتيجة زحمات و كوششي است كه انسان براي تربيت نفس خود متحمل شده و با مجاهدت ها برای سلامت نفس و تقرب به سوی خدا رنجها کشیده است،که خداوند متعال می فرماید: «وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ»و كسى كه [در راه خدا] بكوشد فقط به سود خودش مى ‏كوشد؛ زيرا خدا از جهانيان بى ‏نياز است.

خداوند وعده داده است: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» و آنان که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعاً به راههای خود هدایتشان خواهیم کرد خداوند با نیکوکاران است. در این آیه خداوند متعال دو چیز را عامل هدایت و موفقیت می داند،

اول: «جهاد» (کوشش و تلاش) است، که آن بر دو نوع است: «جهاد اکبر و جهاد اصغر»

دوم: «اخلاص » یعنی تلاش با خلوص نیت، که حمایت و هدایت الهی را همراه دارد. و وعده مؤکد الهی است که موفقیت و پیروزی به آنان روی خواهد آورد.

البته نوع بشر از حيث قدرت تفكر و تعقل از قدرت بالائی بر خوردار است ما نمونه- اختراعات و تکنولوژی را در جهان شاهدیم،  ولی از طرف ديگر، گرایش های نفساني چون «طمع، خود پرستي، جاه طلبي و شهوتراني» سبب شده اند که اين نيرو قوت و رشد كامل نيافته، و اين قوه عاقله در استخدام و مطيع نفس حيواني باشد.

پس باید در تقویت اراده هم کوشید و عارفان حقیقت اراده  را به سه قسمت بیان کرده اند:

اراده نفس حيواني : كه در اكثر مردم حكمفرما است.

اراده عقل : كه در تمدن جديد ظهور كرده و به وضوح قابل مشاهده است.

اراده خدائي : واين اراده سومي است كه انسان پس از تميز خوب و بد بوسيله نفس ناطقه و با پیروی از شریعت بر خواهشهاي نفساني و شهوات حيواني باید اراده الهی را حاكم كند.زیرا قسمتي از شريعت براي تقويت اراده است تا انسان بعروة الوثقى، خدا، قرآن، انبيا، ائمة، تمسک جوید.

اين سه مرحلة☝، نخستين دوره تربيت و تزكيه نفس براي انسان سالك است.

در این دوره غلبة و تسلط بر نفس است.و وظيفة سالک ، مراقبت، و گاهي جنگ با نفس است، که زحمت زيادی را بايد تحمل كرد، و با اين رنجها و مجاهدتها، بلكه موفق به رام كردن نفس شود، بطوري كه همه هوسها و خواهشها با الهام گرفتن از آثار وحي، خادم قلب پاك، و اراده عقلي و الهي نفس ناطقه شوند.

«نفس عاقله يا ملهمه»: در اين مرحلة قوه تعقل نشو و نماي كامل و با قوة اراده عقلي، تجلّي و ظهور ميكند.پس قوه اراده عقلي غير از اراده نفس است، و حالت دیگر نفس كه تفكر است غير از قوة تعقل است. در این مرحله فقط عقل حكمفرماست.

فرق بين تفكر و تعقل:در تفكر فعليت شرط نيست وامكان هم ندارد چون هنوز، اراده عقلي وجود ندارد، «چون اين مرحلة برزخ » است ميان دو مرحله اول و آخر، از اين رو بموجب قانون تكامل و برزخيت، داراي اشكال و صور و قواي هر دو طرف است (بالا و پائين ميباشد). در اين مرحله قوانين سفلي و حيواني آخرين قوّت و زور خود را بكار خواهند برد تا نفوذ خود را نگهداري كنند.

از اين رو در اوضاع سياسي واجتماعي نوع بشر، هم در دل سالك كه مشغول تزكيه نفس است، عصيانها وانقلابها  وتوفانهاى بسيار قوي سرميزند.ولي بالاخره قواي پست و فرومايه حيواني و آمال و هوسهاي خود پرستانه نفساني مغلوب «انوار قاهر قواي علوي معنوي» گشته، و ظلمت جهالت وغفلت، مغلوب (انوار) نور معرفت و فضيلت خواهد شد.چون در اين وقت، واقعيت در دل عارف ظهور كرده، و با نور الهام، جان او از فيض آسايش دروني كه نتيجه پيروزي بر نفس حيواني است برخوردار خواهد گشت، و لذّت غلبه بر نفس را خواهد چشيد.

 فرد سالك در اين مرحله چهارم از تزكيه نفس كم كم شروع ميكند به چيدن ميوه شيرين زحمتها و كوششها وناكاميها و رياضتها و مقاومتها ومحروميتهايي كه با «متانت و ايمان تحمل نموده است.».

از اين تاريخ عملاً وارد مراحل بالاتر گشته، و واقعيت آنهمه حقايق را كه در باره مقام و حالات گوناگون تزكيه نفس، مانند «مكاشفه، الهام، جذبه، ذوق، اشتياق» شنيده بود، حالا از روي علم و يقين احساس مينمايد.وقوت قلب، وقوت توكل، و ايمان، و اعتمادش، بر الطاف و فيوضيات و هدايت پروردگار روز به روز قوي تر ميگردد.

قرآن میفرماید:”وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ”و هر كس در راه خدا هجرت كند ، اقامت‏گاه‏هاى فراوان و فراخىِ معيشت خواهد يافت . و كسى كه از خانه خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پيامبرش بيرون رود ، سپس مرگ او را دريابد ، مسلماً پاداشش بر خداست ؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است .

 

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *