خانه / اسلايد / دعا در آیات و روایات و شرایط استجابت دعا

دعا در آیات و روایات و شرایط استجابت دعا

با تذکر این مهم که دعا و استخاره “طلب خیر” از خداستنه اینکه خدا و اهل البیت علیهم السلام را استغفر الله خادم و موظف به عملی کردن تمام خواسته های خود بدانیم و در صورت عدم استجابت توقع های ما به نحو دلبخواه و سرعت و کیفیت مطلوب از خدا و اهل البیت روی بگردانیم یا به باورها و اعتقادات دینی خود مشکوک شویم اگر این دنیا و زمین و آسمان حساب و کتابی دارد ؛ آیا می شود که دعا و استجابت یا عدم استجابت یا تآخییر یا تغییر حساب و کتاب نداشته باشد؟

می گویند عابدی مستجاب الدعوه متحیر مانده بود بین دو دخترش که یکی دعا می کرد باران بیاید تا کار کشاورزی او و شوهرش رونق بگیرد و دومی دعا می کرد که باران نیاید تا کوزه های سفالی شوهر کوزه گرش خراب نشوند.راستی خدا چند ملیون نفر در هر لحظه دارد که از او دعاهای متفاوت (و گاهی متناقض )کوچک و بزرگی می خواهند

الحمدلله الذی لا یشغله سمع عن سمعسپاس خدایی را که گوش دادن به هیچ کس او را از گوش دادن به دیگری مشغول نمی سازد.

سبحان الله و بحمده.

دعا

۱دعا در لغت به معنای صدا زدن و یاری طلبیدن و در اصطلاح شرع، به معنای گفتگو کردن با حق تعالی به نحو طلب حاجت و درخواست حل مشکلات از درگاه اوست.

محتویات

۱ دعا در آیات

دعا در روایات

۲ مقدمات اجابت دعا

۳ شرایط پیش از دعا

۱٫واقعا خواستن و طلب در وجود انسان پیدا شود

۲٫ شناخت و معرفت نسبت به خدا

۳٫ اخلاص

۴٫ هماهنگی سایر شئون دعا کننده

۵٫ یقین به اجابت

۶٫ حضور قلب

۷٫ بریدن از غیر خدا

۸٫مخالف نبودن با سنن تکوین و تشریع

۹٫مورد دعا نتیجه گناه نباشد

۱۰٫دعانباید جانشین فعالیت قرار گیرد

۴ شرایط حین دعا

۵ فوائد دعا

۶ انواع دعا

۷موانع استجابت دعا

دعا در آیات

قرآن کریم با تأکید فراوان و با بیان­های گوناگون مردم را بدان فرا می خواند و نسبت به سستی در عدم بهره برداری از این کلید رحمت و سعادت هشدار می­دهد: «و هنگامی که بندگان من از تو درباره من سوال می­کنند،( بگو) من نزدیکم، دعای هر دعا کننده­ای را، به هنگامی که مرا بخواند پاسخ می­گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند.)

و گاه می­فرماید: «پروردگار شما گفته است، مرا بخوانید تا(دعای) شما را بپذیرم».

و گاهی نمونه­ ای از دعاهای مستجاب که برای بسیاری از مردم تجربه شده است را ارائه می­دهد، «کسی که دعای مضطر را اجابت می­کند و گرفتاری را برطرف می­سازد و شما را خلفای زمین قرار می­دهد، آیا معبودی با خداست؟»

و در برخی موارد تأکید می­فرماید که دعا میزان وزن و اعتبار و ارزش انسان نزد خداوند متعال است: «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد. شما(آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد.»

و در نقطه مقابل، کسانی که تنها هنگام گرفتاری و بلا خدا را می­خوانند، نکوهش می­کند و کسانی­ که از دعا دوری می­کنند به جهنم تهدید می­نماید: «کسانی که از عبادت من تکبر ورزند بزودی با ذلت وارد دوزخ می­شوند»

دعا در روایات

روایات بی­شماری در باب دعا وجود دارد که بر اهمیت و محبوبیت آن دلالت می­کند. در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می­کنیم.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: در نیازهایتان، دست به دامن خدا شوید و در گرفتاری­هایتان به او پناه ببرید و به درگاهش زاری کنید و او را بخوانید؛ زیرا دعا مغز عبادت است.

حنان بن سدیر گوید، پدرم گفت: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: بهترین عبادت کدام است؟ فرمودند: هیچ چیز نزد خداوند از درخواست و طلب آنچه نزد خداوند است، بهتر نیست.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *