خانه / اسلايد / سد راه‌های ورود شیطان در قلب

سد راه‌های ورود شیطان در قلب

اما بهترین علاج ریشه‌ای برای سد راه‌های ورود شیطان در قلب، ریشه کن کردن بذرهای طعمه برای شیطان است، که عبارتند از: غرائز شهوت، غضب، و رذائلی چون حرص، حسد، عداوت، عُجب، حقد، تکبر، طمع، بخل، ترس، حب مال و جاه و مقام، ترس از فقر، و عجله در امور، سوء ظن به خالق و مخلوق، و غیره. این‌ها بعضی از اموری هستند که اگر در قلب کسی وجود داشته باشد، هر کدام بابی برای ورود شیطان، و وسیله‌ای برای وسوسه او می‌باشند. و گاهی قلب، چراگاه شیطان می‌شود. امام سجاد در دعای مکارم اخلاق می‌فرماید: خدایا عمر به من ده تا عمرم در طاعت توست، و آن گاه که عمرم چراگاه شیطان گردید مرا نزد خود ببر (عمر مرا بگیر).

چرا که خود شیطان قسم خورده:

{…لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ}؛

يقيناً بر سر راه مستقيم تو [كه رهروانش را به سعادت ابدى مى‏رساند] در كمين بندگانت خواهم نشست. سپس از پيش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جايى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏كنم كه] بيش‌ترشان را سپاس‏گزار نخواهى يافت.

بیش‌تر مردم تحت وسوسه شیطان قرار می‌گیرند، چون وسیله وسوسه در نفوسشان موجود است و هر کس را به گونه‌ای می‌فریبد، حتی علما را؛ عالِم را با غرور، تکبر، لذت جاه و مدح دیگران، ریا و نظر حقارت به دیگران و… و جاهل را طوری دیگر.

رهایی از دست شیطان، نیازمند جهاد اکبر و مبارزه با نفس اماره است. کسی که در مجاهده نفس نکوشد، و به جهاد اکبر داخل نشود، نفس او هدف وسوسه‌های شیطان قرار گرفته، و جزو حزب شیطان می‌شود.

{وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ}؛

و هركس خود را از ياد [خداى] رحمان به كوردلى بزند، شيطانى بر او مى‏گماريم كه آن شيطان دمسازش باشد. بى‏ترديد شيطان‏ها چنين كسانى را از راه خدا باز مى‏دارند، در حالى كه [با اين گمراهى سخت] گمان مى‏كنند راه يافتگان واقعى آنانند؛ تا زمانى كه [در قيامت] نزد ما آيند [به شيطانش] گويد: اى كاش ميان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود، پس بدهمنشينى بودى!

بهترین راهی که علوم امروزی برای معالجه مرض روحی و وسواس در پیش گرفته‌اند این است که توجه فکر مریض را از جهت تشویش و اضطراب به سوی دیگر می‌گردانند، و او را از آن افکار منصرف می‌کنند (با وسیله‌های مختلف که در دست دارند) و این همان بنای اساسی است که شارع مقدس اسلام آن را بنیاد نهاده و حدود ۱۴ قرن پیش در آیات و احادیث به آن اشاره کرده است.

قرآن، شفای همه امراض جسمی و روحی است:

{وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَه لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا}؛

و ما از قرآن آن‌چه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است، نازل مى‏كنيم وستمكاران را جز خسارت نمى‏افزايد.

و نیز قرآن، یگانه محوری است که نشاط و سعادت و آرامش و آسایش بشری، به دور آن می‌چرخد.

قرآن می‌گوید: خنّاس است که در سینه‌های مردم وسوسه می‌نماید، و نیز: سلطه و قدرت شیطان بر کسانی است که پیرو او هستند و وی را متابعت می‌کنند، و باز می‌فرماید: آگاه باش که به واسطه ذکر خدا قلب‌ها آرامش می‌یابد:

{الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}؛

[بازگشتگان به سوى خدا] كسانى [هستند] كه ايمان آوردند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد، آگاه باشيد! دل‏ها فقط به ياد خدا آرام مى‏گيرد.

و انسان وقتی از نور رحمت فانی شد، در ظلمت و وسوسه‌های شیطان قرار می‌گیرد، و به عکس آن هم، در احادیث وارد شده است که: ذکر خدا شیطان را دور می‌کند و وسوسه‌های درونی را می‌برد.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *