اصلاح نفس
برای اصلاح و تکامل نفس، باید همان ترتیب را رعایت کرد، یعنی ابتدا در تهذیب «قوه شهویه» سعی شود، و صفت «عفت» را که از فضائل این قوه است اکتساب کند. و بعد از آن به تهذیب و تزکیه «قوه غضبیه» پرداخت و صفت «شجاعت» را که از فضائل این قوه است اکتساب، و تحصیل نمود.
و سپس در تکمیل «قوه عاقله» سعی و کوشش نماید، تا فضیلت «حکمت» را به دست آورد.
و چنانکه باین ترتیب آدمی در تهذیب نفس و تحصیل اخلاق حسنه کوشد، به آسانی و سهولت جام سعادت را خواهد نوشید، و ثمره این ترتیب، تسهیل اخلاق و آسانی آن است؛ زیرا شکی نیست که انقیاد و تزکیه قوه شهویه آسانتر از قوه غضبیه است، و نیز گذشتن از قدر زاید از ضروریات غذا و شهوت، از ترک جاه، و برتری و ریاست و سروَری، بسی آسانتر است. و آن هم، از نیکی در مقابل بدی، و اغماض از انتقام آسانتر است.
پس تسخیر قوه شهویه در ابتداء اسهل است، و بعد از آن فی الجمله قوتی از برای عاقله حاصل میشود، و ملکه تسخیر قوه غضبیه نیز به سهولت میسر میشود، و بعد از تسخیر این دو قوه، تحصیل ملکه حکمت، که از آن دو صعبتر است به آسانی ممکن میگردد.
و اگر کسی این ترتیب را رعایت نکند، اینطور نیست که تکامل خود و تهذیب اخلاق از برای او ممکن نباشد، بلکه به دشواری و صعوبت حاصل میشود.
پس طالب سعادت ابدی، باید در هیچ حالی دست از طلب بر ندارد، و از رحمت خدا ناامید نشود، و در طلب بکوشد، و کمر همت ببندد، و با توکل به خدا طلب تأیید و توفیق از پروردگار شفیق و مجید نماید.