خانه / اسلايد / مقایسه حضرت مریم و حضرت فاطمه(ع)

مقایسه حضرت مریم و حضرت فاطمه(ع)

مقایسه حضرت مریم و حضرت فاطمه(ع)

گاهی فاطمه (س) را با مریم مقایسه می کنند، در باره حضرت مریم بسیار گفته اند. .اما مجموعه‌ گفته‌ها و اندیشه ‌ها و کوششها و هنرمندی ‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه‌ این کلمه نتوانسته ‌اند عظمت‌های مریم را بازگویند که: «مریم (س)، مادر عیسی (ع)» است.

اما در باره فاطمه اگر بگوئیم دختر پیامبر بزرگ اسلام است ، دخت نبوت ، همسر ولایت ، مادر حسنین و ام الائمه که هر کدام مقامی ولاست.

اما شخصیت زهراء(س) متعلق به مقام والای خودش است.«مقامی ملکوتی و مقامی ولائی است»اوست. که رسول اکرم(ص) او را سیدة النساء العالمین خواند.«زهراء مرواریدی بود در آغوش صدف.»

بانوی بزرگ ما حضرت زهراء (س) جوهره آفرینش ، میوه نبوت و گزیده ولایت است.آن حضرت بر تمامی افراد بشر، حتی از پیامبران و مرسلین غیر از پدر بزرگوار و همسر گرامیش(درود خدا برآنان) برتری دارد.

آیاتی از قرآن مجید و روایات فراوانی از ائمه اطهار بر این مطلب گواهی می دهند و این مطلب را تأئید می کند.و هر دلیلی که برتری پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین را بر دیگران اثبات کند، همان دلیل به عینه گواه بر افضلیت آن حضرت نیز می باشد.

زیرا: که آنان همه از یک نور آفریده شده اند این مطلب در آیات و روایات فراوانی وارد شده است. از جمله آیه تطهیر احزاب آیه ۳۳٫ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿٣٣﴾

خداوند در این آیه شریفه بر عصمت و طهارت آن حضرت گواهی داده است. زیرا که خداوند هرگونه پلیدی و ناپاکی ظاهری و باطنی و هر گونه معصیت و گناه صغیره و کبیره حتی حدیث نفس به آنچه خدا را خوش نیاید، همه را از آن بانوی آفرینش بدور ساخته است.

بنابراین: حضرت به صریح این آیه مبارکه از هر گونه عیب و نقص به طور مطلق پاک و پاکیزه است.زیرا هر گونه وسوسه و حدیث نفس و خطورات ناروای قلبی در ذیل کلمه (رجس) «ناپاکی» قرار دارد و آن حضرت از هرگونه رجسی پاک است.

بنابراین آن حضرت والاترین رتبه عصمت و طهارت را دارد و بجز حضرت رسول اکرم(ص) در قرآن مجید، چیزی که بر عصمت و طهارت بدین گونه که در باره اهل بیت وارد شده، در باره سایر پیامبران وجود ندارد.و لذا با عصمت زهرا(س) عصمت هیچ یک از پیامبران برابر نخواهد بود. بدین جهت شرافت و برتری برجسته و ویژه آن حضرت خواهد بود.

اشاره به چند روایت

علامه مجلسی روایتی را از امام صادق(ع) نقل می کند که می فرماید:«و هی الصدیقةُ الکبری و علی مِعرِفَتِها دارَتِ القُرونُ الاوُلی»

یکی از بزرگان می گوید: منظور از قرون اولی، قرون نخستین دوران زندگی تمام پیامبران و اوصیاء و امت های آنان از حضرت آدم تا خاتم است.یعنی خداوند هیچ یک از پیامبران را مبعوث نکرد مگر این که به فضیلت و محبت صدیقه کبری اقرار کنند.

و در حدیث دیگر امام صادق(ع) می فرماید: اگر خدای متعال علی را نیافریده بود، برای حضرت زهرا کفو و همتائی وجود نداشت.

و در روایت دیگر می فرماید: اگر علی بن ابیطالب با آن حضرت ازدواج نمی کرد تا روز قیامت بر روی زمین از آدم به بعد همسری برای او وجود نداشت. یعنی«نه فقط در زمانش بلکه در همه عصور».

علامه مجلسی میفرماید: به این روایات می توان بر اشرفیت بودن علی و فاطمه بر عموم پیامبران غیر از حضرت رسول(ص) استدلال کرد.

حال برای درک شخصیت حضرت زهرا(س) نیاز به مقدمه ای است (با یک صلوات بر محمد و ال محمد) حضرت زهراء(س) همزه وصل بود بین رسالت و ولایت . و این مقام فقط مخصوص زهرای اطهر است.و هیچکس باین مقام نرسیده و نخواهد رسید.

فاطمه زهرا بنت آخرین پیامبر و رسول خدا، و همسر خلیفه پیامبر، و مادر خلفای بعد از رسول اکرم و سید ة النساء العالمين است، و اوصیاء رسول(ص) همه از نسل زهراء بتول (س) هستند

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *