خانه / اسلايد / استفاده از فرصت عمر

استفاده از فرصت عمر

استفاده از فرصت عمر

انسان بايد از فرصت‌هايي که در دست دارد، نهايت استفاده را ببرد تا مبادا هنگام مرگ ناله سر دهد که: «حَتَّي إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا آن‌ها كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَي يَوْمِ يُبْعَثُونَ»؛ زماني كه يكي از آنان را مرگ در رسد،  مي‌گويد: پروردگارا! مرا [براي جبران گناهان و تقصيرهايي كه از من سر زده به دنيا] بازگردان؛ * اميد است در [برابر] آن‌چه [از عمر، مال و ثروت در دنيا] واگذاشته‌ام، كار شايسته‌اي انجام دهم. [به او مي‌گويند]: اين چنين نيست [كه مي‌گويي] بدون ترديد اين سخني بي‌فايده است كه او گوينده آن است، و پيش رويشان برزخي است تا روزي كه برانگيخته مي‌شوند.

آري روزي فرامي‌رسد که ناله برآرد «مرا برگردانيد تا عمل صالحي انجام دهم در آن‌چه باقي گذاشته‌ام.»

و در نهايت تأسف پاسخ بشنود: «کلّا» يعني هرگز. عمر گران‌قدري را که خدا به تو عطا کرد، قدر ندانستي و آن را بيهوده تلف کردي، اينک که وقت رفتن تو از اين دنياست، تقاضاي فرصت ديگري مي‌کني؟ نه، امکان ندارد که فرصتي دوباره به تو عطا شود:

«فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»؛ پس كسي كه ديدار [ پاداش و مقام قرب ] پروردگارش را اميد دارد، بايد كاري شايسته انجام دهد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نكند.

کسي که مي‌خواهد به لقاء پروردگارش برسد بايد در گفتار و رفتارش خدا را در نظر داشته باشد و البته اين مسأله بدون علم و خداشناسي ميسر نخواهد بود؛ «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»

سابقون کساني هستند که راه را شناخته، در آن گام نهاده و به آن زندگي سعادت‌مندانه دست يافته‌اند، بدون اين‌که مورد عذاب‌هاي برزخ قرار گيرند؛ زيرا هر اندازه که انسان در دنيا غفلت کند، در برزخ و آخرت بايد او را اصلاح کنند.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *