خانه / اسلايد / بنگر از کدامين گروهي

بنگر از کدامين گروهي

 

بنگر از کدامين گروهي

در قرآن آمده است: «إن الله لايحب الظالمين…»؛ همانا خداوند دوست ندارد ظالمين را، «إن الله لايحب المتکبرين…»؛ همانا خداوند دوست ندارد متکبرين را‌ و «إن الله لايحب الکذابين…»؛ همانا خداوند دوست ندارد دروغگويان را.

تمام اين نمونه‌ها، بيان‌گر مسائلي هستند که ما بايد آن‌ها را انجام ندهيم. در مقابل‌، آيات ديگري به اين شکل داريم: «إن الله يحب التوابين…» و «إن الله يحب المطهرين…» «إن الله يحب المؤمنين…».

اين نمونه آيات نيز نشان مي‌‌دهند که بايد چگونه باشيم. حضرت رسول فرموده‌اند: «جعل الله سبحانه مکارم الأخلاق صلة بينه و بين عباده حسب أن يتمسک بخلق متصل بالله».

يعني، خداوند سبحان، فضائل اخلاقي را به وسيله ارتباط بين خود و بندگانش قرار داده است. شما را همين بس است که به اخلاقي متمسک شويد که اين اخلاق شما را به خدا نزديک گرداند.

بر اين اساس، با توجه به اين روايات مي‌توانيم راه نزديک شدن به خدا را بياموزيم. حال بنگر از کدامين گروه هستي؟

پس دوري از رذائل و کسب فضائل اخلاقي نبايد به خاطر بهشت و يا ترس از جهنم باشد؛ بلکه رسيدن به مقام «خليفةالله» مدنظر است. چه بسا بسياري از افراد به مستحبات زيادي عمل مي‌کنند، اما با يک غيبت يا حسادت، تمام آن مستحبات را از بين مي‌برند.

چنان‌که گفته مي‌شود: حسد، اعمال و ايمان انسان را از بين مي‌برد و مي‌‌سوزاند همان‌گونه که آتش هيزم را.

پس از آن‌جا که فضايل اخلاقي باعث ايجاد رابطه بين آدمي و خدا مي‌شود، بر انسان واجب است که به کسب فضايل اخلاقي بپردازد و رذائل اخلاقي مانند حسد، بخل، کينه و… را از خود دور کنند و فضايلي چون تواضع، صدق، ايثار و بخشش. را در وجود خويش جايگزين سازد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *