خانه / اسلايد / ولادت امام جواد (ع) و حضرت علی اصغر(ع) مبارک باد

ولادت امام جواد (ع) و حضرت علی اصغر(ع) مبارک باد

دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام

 

ولادت امام جواد علیه السلام

حضرت جواد الائمه علیه السلام بنا بر قول مشهور در دهم ماه رجب سال ۱۹۵ هجری به دنیا آمده اند.(۱) قول های دیگر در ولادت آن حضرت چنین است: ۱۷ ماه رمضان، ۱۵ ماه رمضان (۲)، آخر ذی القعده، به قولی هم ۱۳ رجب ولادت آن حضرت واقع شده است. پدر بزرگ وار آن حضرت امام رضا علیه السلام و مادر آن حضرت جناب سبیکه یا دره است که حضرت رضا علیه السلام نام ایشان را خیزران نهادند.(۳)

نام آن حضرت محمد و کنیه ایشان ابوجعفر و مشهورترین القاب آن حضرت تقی و جواد است. حضرت رضا علیه السلام آن حضرت را با کنیه یاد می کردند و می فرمودند: ابوجعفر به من نامه نوشته است. نامه هایی که از آن حضرت می رسید در نهایت جلالت و زیبایی بود و هنگامی که امام رضا علیه السلام می خواستند نامه برای امام جواد علیه السلام بنویسند، آن حضرت را به بزرگی و احترام مورد خطاب قرار می دادند.(۴)

یک روز در ایام کودکی حضرت جواد علیه السلام را نزد پدر بزرگ وارش امام رضا علیه السلام آوردند، آن حضرت فرمودند: این مولودی است که برای شیعه مبارک تر از او به دنیا نیامده است.(۵) چرا که چهل سال و چند ماه از سن مبارک امام رضا علیه السلام گذشته بود و آن حضرت هنوز اولادی نداشتند. بعضی از شیعیان در امر امامت نگران بودند، هنگامی که خداوند جواد الائمه علیه السلام را به مولایمان حضرت رضا علیه السلام داد، نگرانی و شک و تردید مردم برطرف شد. آن حضرت شش فرزند داشت: ابوالحسن حضرت هادی علیه السلام، ابوطالب جناب زید، ابو جعفر جناب موسی مبرقع، حکیمه خاتون، خدیجه خاتون و ام کلثوم.(۶)

 

ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام

ولادت با سعادت حضرت باب الحوایج علی اصغر علیه السلام در این روز واقع شده است.(۷) با در نظر گرفتن این که آن حضرت در شش ماهگی و روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید، ولادت حضرت مطابق این روز می شود. بعضی هم ولادت آن حضرت را در ۸ یا ۹ ثبت کرده اند. نام شریف آن حضرت عبدالله مشهور به علی اصغر است. لقب شریفش باب الحوایج، رضیع، مذبوح من الاذن الی الاذن است. پدر بزرگ وارش امام حسین علیه السلام و مادر والا مقامش حضرت رباب دختر امر القیس کلبی است. قاتل آن حضرت، حرمله بن کاهل اسدی ملعون است که قلب امام حسین علیه السلام و اهل بیت و شیعیان، بلکه هر شنونده این مصیبت را سوزاند.

————————————————–

منابع:

۱-اعلام الوری،ج۲،ص۹۱٫ مناقب ابن شهر آشوب،ج۴،ص۳۷۹٫ زاد المعاد،ص۲۰٫ فیض العلام،ص۲۹۹٫ مصباح کفعمی،ج۲،ص۵۹۹٫ مصباح المتهجد،ص۷۴۱٫ بحار الانوار،ج۵۰،ص۱۴و۷٫
۲-تقویم المحسنین،ص۱۱٫
۳-اعلام الوری،ج۲،ص۹۱٫ بحار الانوار،ج۵۰،ص۷٫
۴-عیون الاخبار الرضا علیه السلام،ج۲،ص۲۴۰٫
۵-انوار البهیه،ص۱۲۵٫ کافی،ج۱،ص۳۲۱٫ ارشاد،ج۲،ص۲۷۹٫
۶-تاریخ سامرا،ج۳،ص۳۰۲٫
۷-تقویم الائمه علیهم السلام،ص۷۳و۷۸٫ سحاب رحمت،ص۵۳۵٫

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

2 دیدگاه

  1. از چه منابعی استفاده کردین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *