خانه / اسلايد / تقوا؛ ثمره روزه

تقوا؛ ثمره روزه

تقوا؛ ثمره روزه
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ اي اهل ايمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهيزكار شويد.
با توجه به آيه فوق درمي‌يابيم که دليل روزه گرفتن، رسيدن به «تقواي الاهي» است و امر به روزه گرفتن، مخصوص دين اسلام نيست؛ بلکه در اديان ديگر نيز به گونه‌اي امر به روزه گرفتن بوده است. البته در دين اسلام، امر روزه وقت معيني از سال و زمان خاصي از روز را به خود اختصاص داده. پس اگر از ما پرسيده شود که چرا روزه بر انسان‌ها واجب شده است، پاسخ مي‌دهيم: براي اين‌که انسان‌ها به تقوا برسند. اما بايد پرسيد: تقوا چيست؟ آيا ما تنها با روزه گرفتن به تقوا مي‌رسيم، يا اين‌که اعمال ديگري را هم بايد انجام دهيم؟ در نظر بگيريد که شما در يک درياي پر تلاطم و مواج قرار گرفته‌ايد و نيازمند وسيله‌اي براي نجات هستيد، در صورتي که بدون اين وسيله قادر به عبور از اين دريا نخواهيد بود.
انسان نيز در درياي پرتلاطمي‌به نام «دنيا» قرار گرفته است. حتي اگر شناگر خوبي هم باشد، نمي‌تواند مسافتي طولاني‌را با شنا کردن طي کند. چنان‌چه کسي مي‌خواهد از امواج خروشان دنيا رهايي يابد، بايد در پي وسيله‌اي باشد که با کمک آن به سر منزل سعادت و ساحل نجات که «لقاء الله» است، برسد.
همانا کشتي‌اي که انسان را به ساحل نجات مي‌رساند، «تقوا» است. به عبارت ديگر، تقوا وسيله‌اي است که انسان در سايه آن، از اين دنياي پرتلاطم به ساحل امن الاهي و بهشت برين و در نهايت «لقاء الله» مي‌رسد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *