خانه / اسلايد / آیات تقوا

آیات تقوا

آيات تقوا
طبق آماري که محققين درباره تکرار کلمه تقوا در قرآن اعلام کرده‌اند لغت «تقوا» دو مرتبه، «تقي» يک مرتبه، «التقوي» شش مرتبه، «متقين» ۲۳ مرتبه و ساير مشتقات تقوا ۳۸ مرتبه در قرآن ذکر شده است. اينک به ذکر چند آيه از قرآن کريم که دربارۀ تقوا است، مي‌پردازيم:
۱٫ «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ * آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ آن‌هم كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُحْسِنِينَ»؛ بي‌ترديد، پرهيزكاران در بهشت‌ها و چشمه‌سارهايند * آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مي‌كنند؛ زيرا آنان پيش از اين همواره نيكوكار بودند.
مي‌فرمايد: متقين در باغ‌ها و چشمه‌سارهاي بهشت هستند و از آن‌چه که خداوند به آن‌ها عطا کرده است، استفاده مي‌کنند. سپس، دليل اين‌که چرا خداوند اين نعمت‌ها را به آن‌ها داده است را اين‌چنين بيان مي‌کند: اين افراد پيش از اين‌که جزء متقين قرار گيرند، جزء محسنين بودند و کارهاي نيک انجام مي‌دادند، و ديگر اينکه:
۲٫ «قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ * وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ *وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»؛ آنان اندكي از شب را مي‌خوابيدند [و بيش‌تر آن را به عبادت و بندگي مي‌گذراندند] * و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مي‌كردند * و در اموالشان حقّي براي سائل تهيدست و محروم از معيشت بود.
بعضي از صفات متقين را چنين بيان مي‌کنند که اندکي از شب را مي‌‌خوابيدند و بقيه شب را عبادت مي‌‌کردند (البته عبادت کردن در نماز خواندن و روزه گرفتن خلاصه نمي‌شود؛ بلکه هر کاري را که انسان براي رضاي خدا انجام دهد، عبادت به شمار مي‌رود. ممکن است اين عمل پرستاري از بيمار باشد و يا تحصيل علمي‌ که انسان را با خدا آشنا مي‌کند و… )، اين افراد در اموال خود حقي براي فقرا و محرومان در نظر گرفته‌اند (اين حق به معني پرداخت خمس و زکات نيست؛ چرا که آن‌ها بر انسان واجب است، حتي ممکن است مال نباشد، بلکه علمي‌باشد که انسان به ديگران مي‌آموزد. يعني به طور کلي، هر نعمتي را که خداوند به انسان عطا کرده است، زکات آن را پرداخت کند بدين معنا که در راه خدا به ديگران کمک کند).

همچنین ببینید

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

شناخت خدا و تأثیرآن بر انسان

شناخت خدا و تأثیرآن بر انسان 🌟توجه به اسماء الله که از اول تا آخر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *