خانه / اسلايد / روزه وتقويت اراده

روزه وتقويت اراده

روزه وتقويت اراده
«وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخَاشِعِينَ»؛ از صبر و نماز [براي حل مشكلات خود و پاك ماندن از آلودگي‌ها و رسيدن به رحمت حق] كمك بخواهيد و بي‌ترديد اين كار جز بر كساني كه در برابر حق، قلبي فروتن دارند، دشوار و گران است.

اين آيه ما را به کمک گرفتن از صبر و نماز تشويق مي‌کند. از جمله اموري که صبر کردن را به ما مي‌آموزد، روزه است. روزه اراده آدمي را قوي مي‌کند. در نظر بگيريد آب و غذا و ساير چيزهايي که براي انسان در حالت عادي جايز است، در زمان روزه، حرام مي‌گردد.

اين امر تمرين بسيار خوبي براي تقويت اراده انسان جهت مرتکب نشدن حرام و حتي نرفتن به سوي شبهات است. پس، مداومت در روزه، اراده را براي ايستادگي در برابر گناه و شبهات قوي مي‌کند.

خداوند مي‌فرمايد: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»، يعني زماني که انسان جزء افراد متقي قرار گيرد، اعمال او نيز مورد قبول درگاه حق واقع مي‌شود؛ چرا که آن‌ها اعمالشان را خالص براي خدا انجام مي‌دهند.

بي‌ترديد، نور قرآن و مجالس ذکر در افراد متقي بيش‌تر از ديگر افراد تأثير مي‌گذارد و آن‌ها را منورتر مي‌کند و کساني که کلام خدا را مي‌شنوند و به آن عمل نمي‌کنند، در ظلمت هستند و بيش‌تر در تاريکي فرو مي‌روند.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *