خانه / اسلايد / شهادت؛ بالاترين درجه يقين

شهادت؛ بالاترين درجه يقين

شهادت؛ بالاترين درجه يقين
اگر در اين يقين نيز بسيار پيش رود و قوي گردد، به مرحله بالاتري که مي‌رسد «حق اليقين» است: «إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ»؛ [آن‌چه درباره اين سه طايفه بيان شد] بي‌ترديد اين است همان حقّ يقيني.
در اين حالت، انسان به راستي خداوند را هميشه حاضر و ناظر مي‌داند. کسي که به اين مقام مي‌رسد، داراي ورع مي‌شود و زاهد مي‌گردد. اين فرد به خدا توکل دارد و تسليم اوست. براي اين انسان کشف و شهود صورت مي‌گيرد.
پس هر انساني تمنا مي‌کند که بالاترين مقام را داشته باشد و بالاترين مقامي‌را که آدمي مي‌تواند به آن برسد «شهادت» در راه خداست.  مقام شهدا را شهداي کربلا دارند، چون خالصانه و با آگاهي از اين‌که به هيچ مقام دنيايي نمي‌رسند و در روز عاشورا همگي کشته خواهند شد، تا آخرين لحظه‌هاي عمرشان از ولي خدا و فرزند رسول الله دفاع کردند. از بين اين هفتاد و دو نفر، بعد از حسين حضرت عباس داراي مقام بالاتر و ويژه‌اي است که تمام شهيدان در بهشت آرزوي مقام او را دارند.
ممکن است اين سؤال به ذهن خطور کند که همگي در يک‌زمان و مکان به شهادت رسيدند؛ پس چرا مقام يک نفر از ديگران بالاتر است؟ اين مسأله‌اي بين انسان و خدا است؛ چون کسي که بيش‌ترين آگاهي را از قلوب بندگانش دارد و ميزان اخلاص آن‌ها را مي‌داند، همانا خداوند است. چنان‌که گفتيم، ايمان و اخلاص و يقينِ همه مردم در يک درجه نيستند، بلکه درجات مختلفي دارند.
در تاريخ کربلا مي‌خوانيم گروهي از اصحاب امام حسين به همراه ايشان از مکه به سوي کربلا حرکت کردند، اما برخي از آن‌ها از نيمه‌راه بازگشتند و عده‌اي هم در نيمه ‌راه به امام ملحق شدند. حتي پيوستن به ياران امام حسين در آخرين لحظه نيز صورت گرفت؛ مثلاً «حُر بن يزيد رياحي» در آخرين لحظه به سپاه امام پيوست. يعني در لحظه آخر، ميان جهنم و بهشت يکي را انتخاب کرد و با اين‌که سرلشکر گروهي بسيار بود، خيل سربازان خود را رها کرد تا رضايت خدايش را جلب کند و با الحاق به سپاه امام، براي کشته شدن آغوش باز کرد و به اين مسأله يقين داشت که سعادت در شهادت است.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *