خانه / اسلايد / غفلت، سبب کوري دل

غفلت، سبب کوري دل

غفلت، سبب کوري دل
يکي از مهم‌ترين مسائلي که بايد به آن توجه شود، «غفلت» است. انسان غافل، نمي‌داند چه صفت بدي دارد و معني تزکيه نفس را نمي‌فهمد. پيش‌تر به آياتي دربارة غفلت‌زدگان اشاره شد. از جمله مي‌توان به اين آيه اشاره کرد:
«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا … أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ و مسلماً بسياري از جنّيان و آدميان را براي دوزخ آفريده‌ايم [زيرا] آنان را دل‌هايي است كه به وسيله آن [معارف الاهي را] در نمي‌‌يابند، و چشماني است كه توسط آن [حقايق و نشانه‌هاي حق را] نمي‌بينند، و گوش‌هايي است كه به وسيله آن [سخن خدا و پيامبران را] نمي‌شنوند، آنان مانند چهارپايانند بلكه گمراه‌ترند؛ اينانند كه بي‌خبر و غافل [ازمعارف و آيات خداي] هستند.
بيان شد که براساس اين آيه، وسيله دريافت اطلاعات در انسان‌ها، گوش، چشم و قلب است. اگر چشم انسان سالم نباشد، از دريافت بسياري از معلومات محروم خواهد بود. براي مثال، انساني که از نعمت بينايي برخوردار نيست، هر قدر هم که رنگ‌ها را برايش توصيف کنند، نمي‌تواند آن‌ها را درک کند. شنيدن نيز به همين شکل است. کسي که از نعمت شنوايي محروم است، نمي‌تواند مسائل زيادي را درک کند. براي مثال، شرح صداي حيوانات و چهچه پرندگان براي انسان ناشنوا امکان‌پذير نيست.
اما در اين بين، بسياري از معلومات هستند که انسان بايد آن‌ها را با قلب دريافت کند. در اين صورت اگر قلب هم بيمار باشد، نمي‌تواند حقايقي را دريافت کند. در واقع، اين آيه شريفه، اين مطلب مهم را براي ما بيان مي‌کند که انسان‌هاي غفلت‌زده داراي چشم و گوش ظاهري هستند، اما از آن‌جايي که قلب آن‌ها غافل است، از درک حقايق غافل مي‌باشند.
به عبارتي ديگر، چشم و گوش ظاهري ابزارهايي هستند که ما توسط آن‌ها فقط مي‌توانيم ببينيم و يا بشنويم؛ اما درک کردن کار قلب است. انساني که بسياري از مسائل اطرافش را مي‌بيند و مي‌شنود ولي از آن‌ها عبرت نمي‌گيرد، با وجود داشتن چشم و گوش ظاهري، جزء غافلين است. و اگر مدت زيادي را در اين حال سپري کند، اندک اندک دچار حالتي مي‌شود که به نظر مي‌رسد نابينا و ناشنوا است. يعني آن توجه نکردن‌ها سبب مي‌شود که ديگر هيچ موعظه‌اي در او تأثير نکند و تحمل شنيدن هيچ سخن حقي را نداشته باشد. اين‌جا مشکل نه از گوش ظاهري بلکه از درون و کوري چشم باطني او است.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *