خانه / اسلايد / رذايل اخلاقي، بذر گناه هستند

رذايل اخلاقي، بذر گناه هستند

رذايل اخلاقي، بذر گناه هستند
رذايل اخلاقي بذر گناه محسوب مي‌شوند. انسان بايد ببيند بذر چه رذيله‌اي در وجودش موجود است و براي از بين بردن آن تلاش کند. براي مثال، شخصي را در نظر بگيريد که بذر تکبر و غرور در وجودش نهفته است، ولي فرصتي براي ظهور اين رذائل فراهم نشده و همين‌که اين زمينه براي او فراهم شود، تمام اين رذائل در وي مشاهده مي‌شود.
براي اين‌که انسان بداند متکبر و مغرور است يا نه، بايد اندکي در رفتار خود با نزديک‌ترين افراد از جمله همسر، خواهر، برادر، پدر و مادر وحتي دوستان و آشنايان دقت کند و بنگرد که آيا در رفتار با آن‌ها داراي اين رذائل است يا خير.
پرسش: پس اراده بر گناه نکردن چه نقشي دارد؟
اگر انسان به بيماريي مبتلا باشد که از عوارض آن لغزش دست او است، هر اندازه هم که اراده کند تا دستش نلرزد، باز نمي‌تواند از لرزش دست خود جلوگيري کند و بايد بيماري و سبب لغزش را از بين ببرد.
در صورتي که آدمي در کنار شناخت خداوند متعال و فرامين او هدف از خلقت خود را بداند، مي‌تواند نفس اماره را سرکوب کند و به گناه آلوده نگردد. در اين حالت، بر خلاف ميل باطني‌اش در مجلس گناه و غيبت حضور نمي‌يابد؛ چرا که او با حضور در مجلسي که آلوده به گناه است، دچار غفلت و چه بسا مرتکب گناه مي‌شود.
پرسش: اگر شخصي از همسرش نزد ما گلايه کند، آيا باز هم حکم غيبت خواهد داشت و براي ما گناه محسوب مي‌شود؟
در پاسخ بايد گفت: آري! به دليل اين که تو اجازه غيبت کردن را به او دادي و چنان‌چه به سخنانش گوش فرا نمي‌دادي او نيز غيبت نمي‌کرد و اين در حالتي است که معلوم نيست آيا تمام سخنان او حقيقت دارد يا خير!
عده‌اي از ياران رسول خدا از جبهه جنگ بازگشته، نزد ايشان شتافتند، حضرت از آن‌ها استقبال کرد و فرمود: خوش‌آمد (مرحبا) به قومي‌که از جهاد اصغر بازگشته‌اند؛ بدانيد که خود را بايد براي جهاد اکبر آماده کنيد. گفتند: يا رسول الله! جهاد اکبر چيست؟ فرمود: «جهاد با نفس».
ممکن است اين سؤال پيش بيايد که چرا نبرد با دشمنان که تا اين اندازه دشوار است، جهاد اصغر نام گرفته ولي مبارزه با نفس جهاد اکبر ناميده مي‌شود؟ بايد گفت: در جهاد اصغر، دشمن مشخص است و در خارج حضور دارد اما در مبارزه با نفس، از آن‌جا که دشمن درون شخص است، انسان مبارزه بسيار دشواري را در پيش خواهد داشت. از اين‌رو، به آن جهاد اکبر اطلاق مي‌شود. در سخن معصومين نيز اين‌چنين بيان شده است که: أفضل الجهاد من جاهد نفسه الذي بين جنبيه؛ بافضيلت‌ترين جهاد، جهاد کسي است که با نفس خود مبارزه کند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *