خانه / اسلايد / حالت‌هاي نفس

حالت‌هاي نفس

حالت‌هاي نفس
نفس آن‌گاه که حالت سرکشي و سوق به گناه پيدا مي‌کند و خواهش‌هاي خود را تکرار مي‌کند و به هر سو مي‌کشاند، «اماره» ناميده مي‌شود. اماره، صيغه مبالغه يعني بسيار امر کننده و آن هنگامي است که تمام عوامل نفس از جمله گوش، چشم، زبان و… را به گناه امر مي‌کند و در اين مرحله هنوز عقل و ايمان، آن قدرت را نيافته‌اند که نفس سرکش را مهار کنند، بلکه در بسياري از موارد در برابر او تسليم مي‌شوند. و اگر بخواهند درگير شوند، نفس سرکش آن‌ها را به زمين مي‌کوبد و اين همان است که بدبختي‌هاي انسان از آن ناشي مي‌شود.
انسان‌هايي که از هيچ گناهي رويگردان نيستند و مثل حيوان زندگي مي‌کنند، در اين مرحله از نفس هستند. در قرآن شريف آمده که حضرت يوسف گفت: «وَمَا أُبَرِّيءُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ»؛ من خود را از گناه تبرئه نمي‌كنم؛ زيرا نفس طغيان گر، بسيار به بدي فرمان مي‌دهد مگر زماني كه پروردگارم رحم كند؛ زيرا پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است.
مادر بت‌ها بت نفس شماست زآن که آن بت مار و اين بت اژدهاست
حضرت يوسف در اين ميدان پيروز شد و علت عدم خيانت و سربلندي خود در اين آزمايش را لطف و رحمت الاهي مي‌داند و به عنوان يک انسان که داراي طبيعت انساني است خود را تبرئه نمي‌کند؛ زيرا از نفس خود راضي بودن، نشانه فساد عقل و بزرگ‌ترين دام شيطاني است.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *