خانه / اسلايد / بايد قوا و غرائز را تعديل کرد

بايد قوا و غرائز را تعديل کرد

بايد قوا و غرائز را تعديل کرد
وجود اين غرائز براي ادامه زندگي ضروري است، اما بايد آن‌ها را به اعتدال رساند. اگر انسان شهوت خوردن نداشته باشد، ميل به غذا پيدا نمي‌کند و هيچ گاه براي تهيه آن زحمت نمي‌کشد. هم‌چنين، براي داشتن شغل مناسب، درس مي‌خواند تا مدرک تحصيلي معتبري را دريافت کند. از طرفي، براي زندگي به مسکن نياز دارد. بنابراين، بايد بکوشد تا مسکني را براي خود فراهم کند. نياز به همسر نيز سبب مي‌شود که زير بار مسؤوليت ازدواج رود و براي بقاي نسل بشر، بچه‌دار شود و به همين ترتيب اين سلسله نياز‌ها در امتداد يکديگر قرار مي‌گيرند.
قوه شهوت، بشر را به سمت افراط در لذت‌هاي نفس مي‌برد و آدمي با زياده‌خواهي غرق در فساد و فحشا و زشتي‌ها مي‌شود. ممکن است انسان با شنيدن اين سخنان بگويد: خوردن و خوابيدن که بد نيست. در واقع هر چه را که انسان به اندازه نيازش بخواهد، بد نيست؛ بلکه پسنديده است.
اما مشکل انسان اين است که هيچ‌گاه ارضا نمي‌شود و چون درصدد بر طرف کردن نياز‌هاي خود که بيش از حد لزوم است بر‌آيد، مرتکب ظلم و هر امر زشت ديگري مي‌شود. و اگر قوه شهوت بر ساير قوا غلبه کند و تا آخر عمر تعديل نگردد، اين انسان در آخرت به شکل خوک محشور مي‌شود، چنان‌که در روايات زيادي به‌ويژه در ماجراي معراج پيامبر، به اين مسأله تأکيد شده است.
قوه بعدي انسان، قوه غضب است. او براي دفاع از خود به اين قوه نياز دارد. اما اگر از حد خود تجاوز کند و بر ساير قوا مسلط شود، انسان مانند حيوانات درنده مي‌گردد و با کوچک‌ترين ظلمي در حقش تا انتقام نگيرد، آرام نمي‌شود. اگر قوه غضبيه کنترل نگردد، طغيان مي‌کند و باعث مي‌شود که انسان به حقوق ديگران تجاوز کند. البته بيش از همه خود را مورد آزار قرار مي‌دهد؛ چرا که هيچ‌گاه روي آرامش را نمي‌بيند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *