خانه / اسلايد / مبارزه با نفس و رسيدن به مقام خليفه اللهي

مبارزه با نفس و رسيدن به مقام خليفه اللهي

مبارزه با نفس و رسيدن به مقام خليفه اللهي
خداوند تاج کرامت را بر سر انسان گذاشته است. او بايد خود را بشناسد و بداند که با مبارزه عليه هواهاي نفساني مي‌تواند به مقام «خليفه اللهي» برسد. البته رسيدن به اين مقام والا صورت نمي‌گيرد، مگر با تلاش و رياضت فراوان.
قوه شهوت باعث مي‌شود که انسان مانند حيوانات بخورد و بخوابد، و با تنبلي تنها به دنبال راحت‌طلبي باشد و هيچ‌گاه قانع نگردد. تفاوت ميان انسان و حيوان در اين زمينه اين است که اگر به حيوان غذايي داده نشود و يا جفتش را از او دور کنند، کاري نمي‌تواند بکند. در صورتي که انسان براي ارضاي شهوت‌هايش حاضر است به هر عملي دست بزند و حتي از نزديک‌ترين و عزيزترين افراد خانواده‌اش نيز نمي‌گذرد.
تمام زحمت‌هاي انسان از جمله اين‌که درس مي‌خواند تا مدرک تحصيلي دريافت کند و شغل مناسبي داشته باشد و بتواند از نظر مادي زندگي خوبي را براي خود فراهم سازد، فقط به خاطر غذا و مسکن و ازدواج و امور دنيا است.
هنگامي که نام شهوت به ميان مي‌آيد، بيش‌تر اذهان به سوي شهوت جنسي سوق پيدا مي‌کند. در صورتي که شهوت جنسي تنها جزئي از قوه شهوت است و سنين خاصي از زندگي انسان را در بر مي‌گيرد؛ به طوري که پس از گذشت دوراني مشخص، اين شهوت رو به خاموشي مي‌گرايد.

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *