خانه / اسلايد / کی به فهم قرآن میرسیم ؟

کی به فهم قرآن میرسیم ؟

کی به فهم قرآن میرسیم ؟

انسان باید سعی کند که وقتی نماز میخواند بفهمد سوره حمد چه میگوید ,یا در مورد اسماء الله چرا جایی می فرماید «تواب الرّحیم» و درجای دیگر «عزیز حکیم» و در جائی «ارحم الراحمین» و در جائی «اشد المعاقبین»، باید به مسئله توحید و اسماء و صفات خدا در قرآن توجه کرد.

بسیاری از مردم مسلمان به دلایلی از فهم قرآن محروم هستند، و قاری قرآن باید این موانع را از پیش پای خود بردارد , این موانع حجاب هایی هستند که بر دلهای بنی آدم ایجاد گردیده و آنها از اسرار نهفته در قرآن محرومند.

در قرآن می خوانیم:«فَمَنْ یَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَّرَہ(٧) وَمَنْ یَّعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَّرَہ)

(پس هرکس به اندازۀ ذره ای کار نیک انجام دهد آن را خواهد دید ,, و هر کس به اندازۀ ذره ای کار شر انجام دهد آن را خواهد دید)

لذا با توجه به همین یک آیه آیا کسی در دنیا بدی می کند ؟بلکه هر شخصی سعی میکند که عمل خیری را انجام دهد،حمالها در حمل بار با هم منافسه میکنند چون حمل بار اجرت دارد .

اما متاسفانه ما به اجرت از طرف خداوند متعال فکر نمی کنیم اگر این آیه قرآن را با توجه و تدبّر بخوانیم و باور کنیم و بدانیم که انجام دهنده هر کار خوبی، اجرش را از خدا میگیرید، آیا همه با خدا معامله نمی کنند؟

پس به هنگام قرائت قرآن هر عضوی وظیفه ای دارد و باید از تلاوت بهره مند شود: وظیفه زبان اینست که الفاظ را صحیح تلفظ کند، وظیفه عقل آنست که معانی دقیق و عمیق آنرا در یابد،و وظیفه قلب آنست که از قرآن پند گیرد، و اوامرش را اطاعت، و از نواهی آن اجتناب نماید.

 

(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ)

این آیه هم اشاره به ماه رمضان ماه نزول قرآن دارد، و هم هدف از آن، که هدایت برای مردم و بینات بین حق و باطل است.

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *