خانه / اسلايد / مقام اهل بيت

مقام اهل بيت

مقام اهل بيت
اکنون اين پرسش مطرح است: آيا از اين‌روست که گفته مي‌شود امام علي قرآن ناطق است؟
مقام اهل‌بيت و حقيقت باطني آن‌ها بر ما پوشيده است. حضرت رسول مي‌فرمايد: «ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک»؛ ما تو را نشناختيم به حقيقت معرفت و تو را عبادت نکرديم آن‌گونه که شايسته بندگي تو باشد.
و خطاب به امام علي مي‌فرمايد: «ما عرفک الا الله و انا»؛ تو را نشناخت مگر خداوند و من.
اين سخنان بسيار بلند و عميق هستند که با تفکر در آن‌ها تنها به عظمت مسأله پي خواهيم برد، اما از درکشان عاجزيم؛ چرا که به آن مرتبه از درک نرسيده‌ايم. ومعرفت ما به خدا و اهل‌بيت عصمت وطهارت بسيار سطحي است. در جايي که خداوند به رسول خود مي‌فرمايد: «قل ربي زدني علما» يعني بگو پروردگارا بر علم من بيفزا، آيا ما نبايد درپي حقيقت و معرفت باشيم؟
درک نکردن عظمت قرآن، سبب شده است تا با آن مانند ساير کتب رفتار کنيم! در هر خانه چندين قرآن وجود دارد که بيش‌تر زينت‌بخش طاقچه‌ها و سفره‌هاي عقد هستند. از اين‌رو، زماني که در حال قرائت قرآن هستيم، اگر کسي با ما سخن بگويد، از قرآن روي برگردانده و پاسخ او را مي‌دهيم.
بهره‌ما بايد بسيار بالاتر از استفاده از ظاهر و الفاظ قرآن باشد. بايد همت‌ها را بالا بريم تا به درک عظمت و باطن قرآن نائل شويم. اگر بهره و استفاده ما از قرآن تنها در جنبه ظاهري خلاصه شود، آيا افرادي که عرب‌زبان نيستند، بهره کم‌تري از قرآن مي‌برند؟‌يا هدف، درک معاني قرآن است که بسيار فراتر از الفاظ و جنبه ظاهري است؟
در معني کتاب: «ذلک الکتاب لاريب فيه» کتاب در عرف، به هر چيزي که مکتوب باشد گفته مي‌شود؛ اما در اصطلاح قرآن، به مجموعه‌اي اطلاق مي‌گردد که حاوي شريعت، احکام و قوانين دين باشد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *