خانه / اسلايد / تجارت سودمند چيست؟

تجارت سودمند چيست؟

تجارت سودمند چيست؟
براساس آية شريفه، براي انجام تجارتي که خداوند بيان مي‌کند، بايد به خدا و رسول ايمان آورد و در راه خدا جهاد (جهاد اصغر و جهاد اکبر) کرد. مي‌فرمايد: «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»؛ به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و با اموال و جان‌هايتان در راه خدا جهاد كنيد؛ اين [ايمان و جهاد] اگر [به منافع فراگير و هميشگي آن] معرفت و آگاهي داشتيد، براي شما [از هر چيزي] بهتر است.

و در ادامه مي‌فرمايد: «ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»؛ يعني اگر بدانيد؛ خواهيد فهميد که اين، تجارت بسيار بزرگي است.
آن‌چه مسلم است، انسان در اين تجارت که جان و مال خود را به عنوان سرمايه مي‌دهد، بهشت و مغفرت الاهي را به عنوان سود کسب مي‌کند. چرا که اگر او مي‌خواهد در تجارت خود سودي با ارزش و گران‌بها کسب کند بايد سرمايه‌اي با ارزش و گران‌بها داشته باشد.

آري دست‌يابي به «بهشت جاويدان»، «مغفرت» و «رحمت نامتناهي الاهي»، به سرمايه بسيار ارزشمندي نياز دارد؛ زيرا بهشت را به بهاء مي‌دهند نه به بهانه، پس‌اي انسان! قدر تو بهشت است؛ اگر به کم‌تر از آن بفروشي، خسارت ديده و سرمايه عمر را از دست داده‌اي.

اگر انسان بخل ورزد و به جاي شکر و استفاده از سرمايه عمر در راه خدا، در مسير انانيت و گمراهي قرارگيرد و از هدايت ورحمت الاهي استفاده نکند، لياقت دريافت مغفرت و بهشت جاويد الاهي را نخواهد داشت. چون باارزش‌ترين سرمايه انسان، جان اوست، شهدا با فداي جان خود، تجارتي پر سود را انجام دادند.

چنان‌که خداوند به مؤمنين نيز معامله پر سودي را بشارت مي‌دهد و مي‌فرمايد: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَي بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»؛ به‌يقين، خدا از مؤمنان جان‌ها و اموالشان را به بهاي آن‌كه بهشت براي آنان باشد خريده؛ همان كساني كه در راه خدا پيكار مي‌كنند، پس [دشمن را] مي‌كشند و [خود در راه خدا] كشته مي‌شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجيل و قرآن [ وعده بهشت داده است] وعده‌اي حق؛ و چه كسي به عهد و پيمانش از خدا وفادارتر است؟ پس [اي مؤمنان!] به اين داد و ستدي كه انجام داده ايد، خوشحال و شاد باشيد و اين است كاميابي بزرگ.

شهداء با خدا معامله کردند و از همه چيز گذشتند؛ آن‌ها گرانبهاترين متاع خود، جان عزيزشان را در طبق اخلاص نهادند و به جان آفرين تسليم کردند.

حال با اين مقام والايي که شهدا دارند، امام حسين سرور آن‌ها و داراي لقب سيدالشهدا است؛ چرا که آن حضرت از مال، جان، فرزند و هر آن‌چه داشت، به خاطر خداوند گذشت، و هر چه به زمان شهادتش نزديک‌تر مي‌گشت، چهره‌اش درخشنده‌تر مي‌شد؛ زيرا با معرفتي که به خداوند داشت، همه چيز را با نهايت رضايت در راه محبوب واقعي فدا کرد.

آري! متقين کساني هستند که با تجارت در سرمايه‌هاي خدادادي، بهشت جاويد را خريداري مي‌کنند

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *