درجات عالم غيب
عالم غيب داراي درجاتي است: غيب مطلق و غيب نسبي.
غيب مطلق به غيبي گفته ميشود که هرگز قابل ديدن نيست؛ مثل ذات اقدس الاهي که هيچکس او را با چشم سر و ظاهر نميبيند، نه در دنيا و نه در برزخ و قيامت. اما غيب نسبي براي عدهاي قابل ديدن و براي برخي غير قابل ديدن است.
امام علي ميفرمايند: «لو کشف الغطاء ما ازدتُ يقينا»؛ اگر پردههاي غيب کنار روند ذرهاي به يقين من افزوده نميشود.
يعني امام علي در رابطه با اعتقاد به امور غيبي، به درجه يقين کامل رسيدهاند.
بنابراين موقنين کساني هستند که از درجه مؤمنين و متقين پا فراتر گذاشتهاند.