خانه / اسلايد / چند مسئله مهم که زمینه سارز واقعه ی کربلا شد

چند مسئله مهم که زمینه سارز واقعه ی کربلا شد

چند مسأله مهم

در اين‌جا چند مسأله قابل توجه است. يکي اين‌که معاويه صلحنامه را نقض ميکند. ديگر اين‌که خلافت رسول خدا (ص) را موروثي کرد؛ يعني خلافتي را که بايد از جانب خداوند تعيين شود، پادشاهي کرد؛ پادشاهي ميرود، و پادشاهي ديگر جانشين او ميشود.
سه خليفه اول سعي کردند ظاهر اسلام را رعايت کنند، ولي معاويه خليفه نبود، او والي خليفه سوم بود که بعد از صلح با امام حسن(ع) ، خود را خليفه مسلمانان خواند.
امامت و ولايت، هم معناي عميقي دارد که آن ‌را هم منحرف کردند، و همان خلافت ظاهري پنداشتند. و هر کدام که خليفه ميشد، خلافت را به پسران خود تحويل ميداد. براي مثال بعد از مروان، پسرش عبدالملک و پس از او پسرش وليد و بعد از وي يزيد بن عبدالملک جانشين او ميشود. جالب اين‌که بعد از کشتهشدن وليد، پسرش يزيد خطبه ميخواند و در آن خطبه پدرش را به کفر و الحاد متهم ميکند! ‌پس از هارون الرشيد هم دو پسرش امين و مأمون خليفه مي‌شوند؛ گرچه امين کودکي بيش نيست.
حال از برادران اهل سنت ميپرسيم: آيا پيامبر(ص) بايد انتخاب خليفه بعد از خويش را به امت بسپارد و خود نميتواند او را معرفي کند؛ ولي‌هارونالرشيد مي‌تواند کودک خود را خليفه مسلمانان قرار دهد و پسر ديگرش مأمون را وليعهد او قرار دهد؟! آيا هيچ عقل سليمي اين را مي‌پذيرد؟!
همين طور به اسم خليفه رسول‌الله چه ستمها و قتلها و آشوبها که عليه مسلمانان به‌ويژه شيعيان و اهل بيت رسول‌الله انجام ندادند! و اين بر اثر انحراف خلافت از مسير و حقيقت اصلي آن بود.
اوضاع شام
حکومت چهل ساله معاويه بر مردم شام تأثير فراواني گذاشته بود، تا جايي که آنها دين خود را از وي ميآموختند! آنان مسلمان بودند، اما اسلام را به خوبي نميدانستند؛ زيرا احاديث بسياري جعل و اسلام به دلخواه، به مردم فهمانده شده بود؛ يعني اسلام اموي و اسلامي تهي از ولايت!
آنها آن قدر بر ضد علي(ع) تبليغ شده بود،که وقتي خبر ميرسد علي(ع) در مسجد کشته شده، با تعجب ميپرسند مگر علي نماز هم ميخواند؟ مردم، امام علي(ع) را آن طور که بنياميه معرفي کرده بود مي‌شناختند. آنها نه فقط در منابر، بلکه در قنوت نماز هم علي(ع) را سب مي‌کردند. همچنين به امام حسن مجتبي(ع) تهمت ميزدند که همسران بسيار اختيار ميکند و طلاق ميدهد.اينها همه حاصل تبليغات بنياميه براي بد جلوهدادن اهلبيت(س) بود.
اکثر مردم شام نه فقط به اسلام، بلکه به مقام اهل بيت و علي و حسن و حسين (عليهم السلام) هم جاهل بودند؛ زيرا در زمان و مکاني زندگي مي‌کردند که ممکن بود کساني نماز شب هم بخوانند، ولي در نماز شب علي را سب کنند! آري، شناخت آنان از اسلام و اهلبيت(س) اين گونه بود و سب علي(ع) تا زمان عمر بن عبدالعزيز ادامه داشت.
گفته شد بعد از فتح مکه و گسترش اسلام، مثل فتح ايران و جاهاي ديگر، مردم مسلمان ميشدند، ولي اسلام را نميشناختند؛ آنان با قول لا اله الا الله‌، محمد رسول‌الله مسلمان ميشدند اما اسلام را از کساني مي‌آموختند که خودشان اسلام حقيقي را به خوبي نميشناختند؛ زيرا به فرمايش امام علي(ع) اسلام را مثل لباسي که وارونه پوشيده باشند معرفي کرده بودند. به همين سبب نميتوانستند حق را از باطل تشخيص دهند و فرق بين حسين و يزيد را بفهمند؛ چون اهل بيت را آن طور که بايد نميشناختند. بر خلاف اهل شام، اهل کوفه حسين بن علي را مي‌شناختند، و علي(ع) حدود پنج سال در کوفه خليفه مسلمانان بود، ولي با وجود اين، امام حسين(ع)، فرزند علي(ع) را ميکشند و حضرت زينب(س)، دختر علي(ع) خليفه خود را به اسارت مي‌برند.
اين‌که، فرق بين مسلم و مؤمن و متقي را بيان مي‌داريم، براي اين است که هم واقعه کربلا را، و قهرمانان آن را بشناسيم، که هر دو گروه، نهايت فضائل و نهايت رذائل را به نمايش گذاشتند، و هم عقيده خود را اصلاح کنيم.
عاشورا با شهادت امام حسين(ع) شروع شد، ولي پايان نيافت. ائمه يکي بعد از ديگري به شهادت رسيدند اما هنوز هم کربلا ادامه دارد و ما بايد خود را براي ادامه راه کربلا آماده کنيم؛ براي انقلابي بزرگ، که هنوز نداي «هل من ناصر ينصرني» امام به گوش مي‌رسد، و ان شاء الله در رکاب امام زمانمان به اين ندا لبيک گوييم. خدايا! ما را جزء منتظرين حقيقي قرار بده، و ظهور امام زمان(عج) را نزديک بفرما.

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *