خانه / اسلايد / صفات متقين/نماد متقين در روز عاشورا

صفات متقين/نماد متقين در روز عاشورا

صفات متقين
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
آنان كه به غيب ايمان دارند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آن چه به آنان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند
آري! اگر اين صفات و فرق بين مسلمين و مؤمنين و متقين را بدانيم، پي خواهيم برد آن‌هايي که واقعه کربلا را به‌ وجود آوردند، همه مسلمان بودند، اما تفاوت آن‌ها در درجه ايمان و اعتقاداتشان بود. برخي به ظاهر مسلمان بودند، اما تعاليم اسلام را در مکتب معاويه آموخته و از مکتب اهل بيت بي‌بهره بودند.
وعده‌اي هم مکتب اسلام را بهتر فهميده بودند‌.
همين طور تا درجات بالاتر ايمان، تا آن‌جا که کسي مثل حُر جرقه نور ايمان در آخرين لحظات بر قلب وي تابيد و جذبه ولايت او را به سعادت ابدي نائل کرد. عده‌اي هم در مکتب اهل بيت به مقام والايي و يقين رسيدند‌، و درس عاشقي را ياد گرفتند.
نماد متقين در روز عاشورا
نمونه کامل متقين در واقعه کربلا، امام حسين(ع) ، و در مراتب بعد اهل بيت او و ياران با وفايش هستند‌. آنان به اعلا درجه ايمان و نورانيت و فضائل اخلاقي رسيدند. اصحاب امام حسين (ع) کساني بودند که حتي حضرت رسول (ص) هم اصحابي مانند آن‌ها نداشت.
حضرت فرمودند: اصحاب من بهترين هستند. آنان عددشان کم بود، اما با پيروي از امام زمان خود به مقامي رسيدند، که قرآن در باره متقين بيان مي‌فرمايد: يکي از صفات آن‌ها ايمان به غيب است. آنان با يقين به وعده‌هاي الهي مشتاقانه به ديدار معبودشان شتافتند.
آن‌ها عظمت نماز ظهر تومن را جلوه گر ساختند و از امامشان خواستند تا آخرين نماز را با وجود ملکوتي او ادا کنند، حتي اگر امواج نيزه‌ها آنان را هدف قرار دهد.و هر آن چه داشتند در راه خدا انفاق کردند، تا آن‌جا که آخرين متاع خود ـ جان عزيزشان ـ را در طبق اخلاص به جان آفرين تسليم نمودند.
أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ  وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
اينان از سوى پروردگارشان بر بلنداى هدايتند، و اينانند كه پيروزند.
پس صفات متقين‌، پنج تاست‌: ايمان به غيب، اقامه نماز، انفاق از آن چه خدا به آن‌ها داده، ايمان به آن چه پيامبران آورده اند ‌(همه) و يقين به آخرت. بنابراين علاوه بر اقرار به زبان و عمل به جوارح، بايد اعتقاد راسخ در قلب داشت؛ به همين سبب، مؤمنين درجات متعددي دارند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *