خانه / اسلايد / فضایل انبیا در کربلا/چرا حسین وارث انبیاست؟

فضایل انبیا در کربلا/چرا حسین وارث انبیاست؟

فضایل انبیا در کربلا
تاریخ کربلا يعني تاريخی كه تمام فضائل انبیا در آن جمع است؛ زیرا امام حسین همه آن فضائل و صفات را دارد و روز عاشورا تمام آن فضائل را به نمایش گذاشت.
در این زیارت، امام حسین وارث تمام صفات برجسته انبیا دانسته شده که معنایی عمیق دارد و نیازمند فهم و درکی قوی است. بنابراین باید توجه خاصی به معنا و درک این زیارت شود. یعنی این که چرا امام حسین وارث حضرت آدم و موسی و عیسی و حضرت محمد و نیز وارث پدرشان حضرت علی است.
چرا حسین وارث انبیاست؟
اول باید به این مساله توجه شود که انبیا به چه چیزی دعوت می‌کرده‌اند و مبارزات آن‌ها با چه کسانی و برای چه بوده است، و چرا ما می‌گوییم دعوت همه انبیا به امام حسین خلاصه می‌شود و چرا امام حسین وارث انبیا است.
با بررسی تاریخ انبیا، مشاهده می‌کنیم که تمام پیامبران با طغیانگران زمان خودشان به مبارزه پرداخته‌اند؛ برای مثال، حضرت ابراهیم با نمرود، حضرت موسی با فرعون، و حضرت محمد با ابوسفیان و ابوجهل مبارزه کرده‌اند. مبارزه امام حسین هم با یزید بود.
البته یزید از همه پست‌تر بود؛ زیرا زمانی که حضرت ابراهیم با نمرود به مبارزه می‌پردازد نمرود یک فرد بت پرست و حضرت ابراهیم بت شکن است که او را به خداپرستی و توحید فرا می‌خواند. و حتی فرعون می‌گوید: {انا ربکم الاعلی}. از این رو خداوند از حضرت موسی می‌خواهد که او را به راه راست هدایت کند. چنان‌که ابوجهل و ابوسفیان هم بت پرست بودند و به خاطر تعرض به بت‌ها با پیامبر می‌جنگیدند. اما یزید خود را خلیفه و جانشین پیامبر می‌داند! او در ظاهر بت پرست نیست که امام حسین بخواهد به خداپرستی دعوتش کند. یزید خود را جانشین پیامبر می‌داند و با نام اسلام با پسر پیامبر که وارث واقعی پیامبر است می‌جنگد و او را می‌کشد! حتی با چوب خیزران به دهان پسر پیامبر می‌زند!
هر چند این حرکت یزید دل شیعیان را به درد می‌آورد، ولی این حرکت معنای عمیقی دارد که در شناخت او تأثیر فراوانی داشت.
یکی از شاعران عرب می‌گوید: هر چند یزید لغت توحید و لفظ الله را بر زبان می‌آورد و مثل نمرود و ابوجهل و ابوسفیان بت پرست نبود، اما شمشیرش بر پیکر توحید و ایمان بود.

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *