خانه / اسلايد / هدف از دعوت انبیاء

هدف از دعوت انبیاء

جسم و روح تاریخ
یکی از دانشمندان انگلیسی به نام کارلایل در مورد تاریخ نظری دارد. او می‌گوید:
تاریخ به موجود زنده‌ای می‌ماند که دارای جسم و روح است.
جسم تاریخ؛ جنگ‌ها و خونریزی‌ها، فتوحات و کشورگشایی‌ها، و هر چیز مربوط به ماده و جسم است. (آن‌چه در طول تاریخ توسط پادشاهان و در زمان مغول‌ها و یا اسکندر رخ داد، به منزله جسم تاریخند).
وی می‌افزاید:
روح تاریخ العالم إنما هو تاریخ هؤلاء الرجال؛
یعنی روح تاریخ عالم، تاریخ رجال و شخصیت‌های اوست.
به عبارتی روح تاریخ، شخصیت‌های مردانی است که تاریخ را به وجود آورده و در کشور دِل‌ها انقلاب و تحول ایجاد کرده و درخت وجود بشر را پر از گل‌ها و شکوفه‌های حقایق نموده‌اند. آن‌ها روح تاریخ هستند و نامشان در جریده عالم ثابت است.
کشور گِل و کشور دِل
در تاریخ به کشورگشایی گِل (آب و خاک و امور مادی) توجه شده و صفحات کتب تاریخ را سیاه کرده اما کشورگشایی دل‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. آن چه در کشور دل‌ها انقلاب و تحول ایجاد کرده، مبارزات انبیا است که در عالم ثبت شده و برای امور معنوی انسان‌ها، و «برای فتح کشور دِل‌ها» بوده است؛ زیرا مبارزه انبیا با جنگ‌های پادشاهان برای کشورگشایی، تفاوت دارد. چون جنگ پادشاهان برای، کشورگشایی گِل (مادی) و امور دنیوی بوده است؛ از این رو هیچ‌گونه ترحمی نسبت به بزرگ و کوچک انسان‌ها نداشتند و هرگونه ستم و خونریزی را روا می‌دانستند.
هدف انبیا فتح دل‌هاست
هدف از مبارزات انبیا، دنیا و امور مادی نبوده، بلکه آن‌ها می‌خواستند در دل انسان‌ها نفوذ کنند و قلب آن‌ها را به سوی امور معنوی به حرکت درآورند. اگر به تاريخ زندگی مردان الهی و همه انبیا بنگریم، خواهیم دید که همه تلاش و زحمات و مبارزات آن‌ها برای بیداری دل‌ها و فهماندن حقایق به مردم بوده است.
تاریخ پیغمبر و فتح مکه
تاریخ انبیا و مبارزات آن‌ها روح تاریخ عالم است. و در تاریخ زندگی پیغمبر اسلام گر چه جنگ‌هایی رخ داده، اما هدف دنیاطلبی نبوده، بلکه متاع و کالای مناسب با کشور دِل‌ها بوده و مطلقاً به زمین و آب و خاک کار نداشته است؛ از این رو پس از فتح مکه و شکستن بت‌ها، شهر را به دست مردم آن جا می‌سپارد و بدین گونه به آن‌ها فهماند که نظر من به ثروت و زمین و دنیا نیست. اساسا جنگ انبیا نه برای دنیا و مال و ثروت بلکه برای تسخیر دل‌هاست.
اما تاریخ کربلا عظمت دیگری دارد و در آن، فرمانروایی امام حسین را بر کشورگشایی دل‌ها مشاهده می‌کنیم؛ زیرا امام حسین وارث تمام انبیا است.
هدف از دعوت انبیا
همگی می‌دانیم که پیامبران الهی از آدم تا خاتم مردم را به توحید (مبدأ و معاد) دعوت کرده‌اند و هر پیامبری کامل کننده دین پیامبر قبل از خود بوده و همچنان‌که هر یک از پیامبران وارث پیامبر قبل از خودش، و خاتم انبیا کامل کننده دین تمام انبیا و وارث تمام پیامبران است، امام حسین هم که وارث حضرت محمد به شمار می‌آيد، وارث تمام انبیا محسوب می‌شود. یعنی صفت آدم و خلّت شیخ انبیا حضرت ابراهیم و حُسن یوسف، دَم عیسی، قدرت موسی، و وراثث حبیب خداوند حضرت محمد که منبع عشق و محبت الهی هستند، همگی در وجود امام حسين جمع است. «آن‌چه خوبان همه دارند، تو تنها داری».
بنابراین همه فضائل و حج موجود در دنیا و بین همه مخلوقات، یک جا در امام حسین جمع شده و از همین رو امام حسین وارث تمام انبیا و صفات آن‌ها معرفی شده است. امام حسین وارث خط انبیا و هدف آنان بود.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *