خانه / اسلايد / عرفان چیست؟

عرفان چیست؟

عرفان چیست؟
تلاش انسان برای شناخت جهان، مشرب‌های فکری گوناگونی به وجود آورده است. از جمله مکتب مادی و حسی، مکتب فلسفی و عقلی، و مکتب عرفانی، که آن هم شاخه‌هایی دارد. از میان این مشرب‌ها؛ عرفان، معنا و تجلی خاصی می‌یابد.
عرفان به معنای «معرفت و شناخت حق» است. و در مفهوم عام: وقوف به دقایق و رموز چیزی، در مقابل علم سطحی و قشری است. عرفان، مفهومی عام و کلی است و بر مصادیق گوناگون اطلاق می‌شود. اما در کتاب عرفان اسلامی چنین آمده است:
عرفان؛ جوهره حیات انسانی، و صراط مستقیم الهی، و حرارت روحی، و عشق درونی، و گرم‌ترین شعله محبت آدمی به خدای جهان آفرین است.
عرفان؛ راه خدا، و مسلک انبیا، و مایه جان اولیا، وطریق اصفیا، و مدرسه پرقدرت امامان است.
عرفان به معنای شهود عظمت حق تعالی از طریق بینایی دل است. و این بینایی حاصل معرفت انسان به حق است، و این معرفت جز از طریق شناخت انبیا و امامان و قرآن و پیروی از آنان به دست نمی‌آید، و عبادت بدون عرفان برنامه‌ای خشک و اعمالی کم‌ارزش است. عرفان؛ بیرون کردن حکومت و محبت ماسوی الله از قلب است، وهر محبت و کششی را تابع عشق حق قرار دادن، و نیز آراسته شدن اعضا و جوارح به اعمال مورد رضایت الله و زیور گرفتن جان از اخلاق الهی است.
عرفان؛ آزادی از خودپرستی، رهایی از زندان مادیت، و مقید شدن به قید بندگی حق، و منور شدن جان به نور الله، وصبغه الهی بر خود زدن است. {صبغة الله و من احسن من الله صبغة}.
فرق تصوف با عرفان
تصوف اصطلاحی است که مترادف با عرفان به کار می‌رود، با این تفاوت که شاخه‌ای از عرفان است.
ائمه اطهار مصداق حقیقی عرفان هستند و مبانی اخلاقی و عرفانی در مکتب آن‌ها همواره خط اعتدال منطقی را بین زهد و مسؤولیت‌های زندگی و نیز توازن بین دنیا و آخرت را برقرار می‌کند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *