خانه / اسلايد / ایثار و ارتباطات چهارگانه عرفان اسلامی

ایثار و ارتباطات چهارگانه عرفان اسلامی

ایثار و عشق
در متون دینی و عرفانی ما، ایثار، شرط عشق و عشق شرط ایثار است. از نظر بزرگان، این دو واژه لازم و ملزوم یکدیگرند. عشق بدون ایثار و ایثار بدون عشق نیز امکان ندارد. بنابراین اولین شرط عاشقی، ایثار است.
به قول سعدی علیه الرحمه:
بـذل جـان و مـال و تـرک نـام و ننگ
در طــریـق عشـق، اول منــزل است
و در جای دیگر، حتی ایثار جان در راه معشوق را هم چندان ارزشمند به حساب نمی‌آورد:
من چه در پـای تـو ریـزم که پسند تـو بود
جان و سر را نتوان گفت که مقداری هست
حافظ، ایثار جان را تنها درمان درد عشق می‌داند و می‌گوید:
راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست
جــز آن کـه جـان بسپـارنـد چــاره نیست

ایثار و ارتباطات چهارگانه عرفان اسلامی

شخص عارف با مجاهدت‌ها به مقامات والایی می‌رسد و باید مقدماتی را طی کند تا موفق به دریافت‌های ارتباطی بین خود و خدا، خود و جهان هستی، خود و همنوع خویش گردد.
مرحله اول: ارتباط انسان عارف با خویشتن
چیزی چون «ایثار نفس» نمی‌تواند این ارتباط را معنا و مفهوم بخشد. ایثار نفس یعنی جواب رد به خواهش‌ها و تمنیات نفسانی مانند جاه طلبی، خودخواهی و مال پرستی؛ و در منازل بالاتر، خودداری از طمع بهشت و ترس از جهنم، آن‌گونه که مولای عارفان علی به خدا عرض می‌کند:
الهی ما عبدتک خوفاً من نارک ولا طمعاً فی جنتک بل وجدتک اهلا للعباده فعبدتک؛
خدایا! من تو را نه به سبب ترس از آتشت عبادت کردم و نه به طمع رسیدن به بهشتت، بلکه من تو را شایسته عبادت دیدم و تو را پرستیدم.
مرحله دوم: ارتباط انسان عارف با خدا
علامه محمدتقی جعفری، هدف اصلی عرفان اسلامی را رهسپار نمودن انسان‌های بیدار به شعاع جاذبیت خداوندی می‌داند.
بنابراین، بزرگ‌ترین ایثار عارف؛ بیدار شدن و سپس به سوی مبدأ فیض، گام برداشتن است. در این مسیر، هرچه غیر خداست کنار زده می‌شود، تا جایی که از ایثار خود هم بگذرد؛ زیرا بنده، وجود و هستی ندارد؛ چه رسد به فعل و اختیار و مُلک.
مرحله سوم: ارتباط انسان عارف با جهان هستی
استاد محمد تقی جعفری معتقد است: جهان هستی از سه طریق انسان عارف را به ملکوت خود رهنمود می‌کند، و در پرتو اشعه ملکوتی که بر جهان هستی می‌تاباند، او را به بارگاه ربوبی رهسپار می‌نماید. این سه طریق عبارتند از: شکوه جمال هستی، جلال قانمندی و احساس حیات در عالم طبیعت.
عارفی که شکوه و عظمت هستی را تجلی خداوندی می‌بیند، دنیا را دار امتحان می‌داند، که اگر سر بلند درآید سعادتمند می‌شود.
و این دیدگاه او را به «ایثار» در حیطه ارتباط با جهان هستی وا می‌دارد؛ جهانی که محضر خداست، و چه زیباست اگر انسان خود را در محضر خدا ببیند. به فرموده عارف بزرگ امام خمینی عالم محضر خداست؛ در محضر خدا گناه نکنید.
مرحله چهارم: ارتباط انسان عارف با همنوع خود
در این‌جا، ایثار انسان عارف، یاری رساندن مادی و معنوی به همنوع خود می‌باشد. طبق آیه شریفه {لقد کرمنا بنی آدم} (قطعا ما فرزندان بنی آدم را تکریم کردیم) هر اندازه که عارف در مسیر وصول به حق، مراتب بیش‌تری را طی کرده باشد، به همان میزان، ایثارش متفاوت است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *