خانه / اسلايد / ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم :

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم :

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم :

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها  به قم تقریباً روز یکشنبه ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری برابر با اول آبان ماه ۱۹۵ هجری شمسی بوده است…

بی بی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. پس از آنکه مأمون عباسی در سال ۲۰۰ هجری امام رضا (علیه السّلام) را به خراسان دعوت کرد، حضرت معصومه (سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از یک سال به انگیزه دیدار برادر وارد ایران شده در کتاب «حضرت معصومه فاطمه ثانی سلام الله علیها» آمده است: «پس از ولایتعهدی امام رضا (علیه السّلام) آن بنی هاشم علی (علیه السّلام) که مدت ها همواره تحت شکنجه و فشار حکام جور بودند با شنیدن این خبر به عنوان دیدار حضرت رضا (علیه السّلام) از مدینه به خراسان رهسپار شدند. این گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه (سلام الله علیها) بود.»

  حسن بن محمد بن حسن قمی می نویسد: «وقتی حضرت معصومه (سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسیدند، مأموران حکومت عباسی با آن ها درگیر شدند و عده ای از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه سلام الله علیها در همانجا بیمار شدند. از همراهیان سوال کرد از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ایشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کنید! اشتهاردی می نویسد:

«پس از اینکه مأمورین حکومت عباسی در ساوه جلوی کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها کشته شدند گروهی اسیر و گروهی نیز متواری گردیدند. نقل شده که حضرت معصومه سلام الله علیها را عمال بنی  عباس در ساوه مسموم کردند. آن حضرت در حال بیماری قم را اختیار کرد چون قم مرکز شیعیان بود از این رو رهسپار قم شد».

  به این نکته باید توجه داشت که «از همان قرن اول هجری تشیع در قم رواج یافته بود. و این شهر از سوی امامان شیعه به عنوان پناهگاه شعیه محسوب می شد و خیل عظیمی از پیروان اهل بیت (علیهم السّلام) را در خود جای داده بود از جملۀ این پیروانِ اهل بیت، خاندان اشعری بودند».

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم تقریباً در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری بوده است

  شیعیان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه (سلام الله علیها) به ساوه ایشان رسیدند و از آن حضرت درخواست کردند به شهر قم تشریف فرما شوند. علی اصغر می نویسد:

«قول درست این است که خبر ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به ساوه و (حرکت او به سوی قم) به مردم قم رسید. آل سعد اشعری اتفاق کردند که به خدمت او برسند و از ایشان درخواست نمایند به قم بیاید. از میان ایشان موسی بن خزرج بیرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه سلام الله علیها رسید. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر کشید و به سرای خود فرود آورد».

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم تقریباً در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری بوده است.  یوسف علی یوسفی می نویسد:

«حضرت معصومه سلام الله علیها روز یکشنبه ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجری شمسی شهر قم را با قدوم مبارکش منور ساخت».

  خانه موسی بن خزرج که محل فرود آمدن حضرت معصومه سلام الله علیها است در آن روز در منتهی الیه سمت جنوب غربی شهر قم بوده … امروزه در محله «میدان میر» محلی است به نام ستیه که مسجد و مدرسه ای در اطراف آن بنا کرده اند و از قدیم الایام سینه به سینه رسیده است که این مکان جای فرود آمدن  حضرت معصومه سلام الله علیها است.

منبع: پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *