خانه / اسلايد / انواع حیات/حیات شهید

انواع حیات/حیات شهید

انواع حیات
حیات از ویژگی‌های شهید است که در قرآن به آن اشاره شده. حیات از دیدگاه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد.
به طور کلی حیات مفهومی روشن و بدیهی دارد اما از لحاظ مصداق، حقیقتی ناشناخته است. بشر در حد امکان مظاهر حیات را می‌شناسد و آثار حیات از جنبه مادی و غیرمادی کمابیش در همه موجودات زنده وجود دارد.
«حیات نباتی، حیات حیوانی، حیات وجودی انسان، حیات عقلانی و اعتقادی، حیات اجتماعی، حیات برزخی، حیات دنیایی و مادی، حیات آخرتی، حیات طیبه و حیات مطلقه پروردگار».
حیات شهید
حیات شهید را برخی حیات هدایتی و برخی حیات برزخی دانسته‌اند. اما با مطالعه آیات و روایات چنین استنباط می‌شود که حیات شهید، حیاتی حقیقی است که حقیقت آن برای ما شناخته شده نیست.
«تأکید خداوند بر زنده بودن شهید به دلیل عالی بودن مرتبه و حیات عالی آن‌هاست، که با سایرمردم که از دنیا می‌روند تفاوت دارد و بالاتر از حیات آن‌ها است.
آن‌چه دراین آیه مبارکه مورد توجه است، کلمه «لا تشعرون» است. این‌که می‌فرماید: آنان زنده هستند اما شما درک نمی‌کنید. عقل یکی از بـزرگ‌ترین نعمت‌های الهی بـرای اشـرف مخلوقات است ـ خداوند دو حجت ظاهر و باطن برای هدایت و تکامل انسان قرار داده است: انبیا و عقل ـ اما آیا عقل در تمام امور می‌تواند راهگشا باشد؟!
در جوامع بشری، انسان‌ها به وسیله عقل خدادادی راه را برای پیشرفت زندگی بشریت روشن کرده و به موفقیت‌های بسیاری هم نائل شده‌اند، به طوری که سیر تکاملی علمی بشر در قرن اخیر شگفت انگیز و تحسین آور است. اما با این حال نتوانسته‌اند همه راه را نشان دهند، و همین امر نیاز به پیامبران و اولیای الهی را ضروری می‌کند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *