خانه / اسلايد /  آیا حرکت کواکب بدون هدف است/ساعتی اندیشه در عظمت آفرینش

 آیا حرکت کواکب بدون هدف است/ساعتی اندیشه در عظمت آفرینش

ادامه ی درس سوم

 آیا حرکت کواکب بدون هدف است ؟

در حرکت دائمی این سیارات باید اندیشه کرد که حتما دارای هدف و غایتی است. گوسفند که از ضعیف ترین موجودات زمین است هنگامی که به دنبال آب و علف حرکت می کند هدف دارد و حرکتش بدون غایت نیست به نظر آیات خدا بودن باید نگریست
اندیشه یک ساعت از عبادت یک ساله برتر است- برای استدلال نسبت به مبدا تنها تدبر و توجه کافیست اثر را ببیند، به نظر اثر خدا بودن به آن بنگرد و گرنه نظر ظاهری که معمولی همه است، همه حیوانات هم می بینند آنچه ما می بینیم، دیدن انسانی یعنی با توجه به جهت آیت بودن اشیا، نبوده و بود شده پس پدید آورنده می خواهد، آنوقت پدیده را مملو از حکمت ها و قدرت ها می بیند، از آن پی می برد که پدید آورنده اش هم در بی نهایت از علم و قدرت است، این معانی را باید توجه کند؛ چنین نظری لازم است به جهت آیتیت و نشانه خدا بودن.

در قرآن مجید مکرر از نشانه های قدرت ذکر شده تا مسلمانان این آیات را بخوانند و دقت کنند، نه به خواندن اکتفا نمایند، هر چند خواندنش هم خوب است، ولی عمده نتیجه برای تدبر است.

ساعتی اندیشه در عظمت آفرینش

بسیار ضروری است که انسان تمام وقت عزیز خود را صرف امور جزئی زندگی مادی و رسیدن به خواسته های حیوانی و شهوانی خود نکند و بدین وسیله خود را خوار و زبون ننماید و از مقام شریف انسانیت ساقط نسازد، بلکه اقلا مقداری از وقت خود را صرف اندیشه در امور کلی نماید و بدین وسیله خود را بزرگ و دارای سعه وجودی سازد، شاید به مقام انسانیت برسد؛ مثلا ساعتی را صرف اندیشه در عظمت جهان هستی نماید، تا حدی عظمت خدای آفرین را بشناسد.

نظری به آفتاب نماید که یک میلیون و سیصد هزار برابر کره زمین است و فاصله اش از زمین نود میلیون میل و دارای ۹ سیاره است، که یکی از آنها زمین ما است و هر سیاره ی یک یا چند ماه به حساب ما دور آفتاب در حرکت است، در حالی که این منظومه شمسی جزئی است از کهَکَشَانی که در آن بیش از یکصد هزار میلیون سیاره است، که بعضی از آنها چند میلیون از آفتاب بزرگتر است و گفته اند قطر این کهکشان دویست و بیست هزار سال نوری است و جز این کهکشان میلیون ها کهکشان است که فاصله نزدیکترین آنها به ما هشتصد و پنجاه هزار سال نوری است( منظور از سال نوری سال دوازده ماه و هر ماه سی روز و هر روز بیست و چهار ساعت و هر ساعت شصت دقیقه و هر دقیقه شصت ثانیه است و نور در هر ثانیه ای سیصد هزار کیلومتر حرکت می کند پس۱۲*۳۰*۲۴*۶۰*۶۰*۳۰۰۰۰۰=۹۳۳۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلو متر یک سال نوری می باشد.

و نیز گفته اند دورترین سیارات چهار میلیارد سال نوری از ما دور است و طنطاوی مصری در تفَسَیَر سوره نجم گوید عدد ستارگان در این جو بینهایت حدود ۲بعلاوه ۲۶ صفر حدس زده است: یا من فی سماء عظمته. آیا کره زمین با این سرعت حرکت شبانه روزی به دور خود که هر ثانیه ای چهار فرسخ حرکت می کند و به دور آفتاب که هر دقیقه ای چهار فرسخ طی می کند، آیا بدون غایت است؟ یکی از هدف هایش پیدایش روز و شب و چهار فصل است.

حرکت بسیار دقیق و منظمی که سایر کرات همچون زمین دارند اخیرا خوب واضح شده که دانشمندان امر فضائی حرکت کره مورد نظر را حساب می کنند آنگاه موشکی که می خواهند به سمت آن رها سازند مدت حرکت این موشک را نیز حساب می کنند آنگاه آنرا رها می سازند ، مثلا ستاره زهره را اندازه گیری می کنند موشکی هم که اکنون می سازند چه سرعتی دارد؟

فرض کنید چهار ماه دیگر با این سرعت به ستاره زهره می رسد هم اکنون موشک را به جای چهار ماه دیگر ستاره زهره رها می سازند چقدر حرکت منظم و مرتبی است که با خاطر جمعی به محلی که چهار ماه دیگر به آن می رسد موشک را رها میسازند.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *