خانه / اسلايد / چگونه از آفاق به خدا میرسیم؟

چگونه از آفاق به خدا میرسیم؟

درس ششم

 

چگونه از آفاق به خدا میرسیم؟

توجه به چند مطلب برای معرفت الله از راه مشاهده در ایات آفاقی مهم است .

۱ـ برهان نظم و تناسب

در جهان مجموعه های متناسب و دقیق فراوانی دیده می‌شود، مثل نظم موجود در دستگاه های مختلف جانوران و گیاهان و …که امکان تصادفی بودن آن از نظر علمی محال است و با توجه به این نظم که از دقت علمی زیادی برخوردار است، به وجود ناظمي دارای شعور و علم پی می‌بریم که این مجموعه‌ها را نظم بخشیده ، آنها را در مسیر خود قرار داده است . این ناظم ذی شعور همان خداوند متعال است.

۲ـ برهان محدودیت

هر چیزی که در این عالم وجود دارد محدود به حدی است و فراتر از حد خودش وجودي ندارد و این شیء محدود، به محدّدی نیاز دارد که خود غير محدود باشد ـ زیرا حد فعلی او یا ناشی از خود شیء است که امر به دست خودش باشد ـ که این خلاف واقع است ـ و یا ناشی از محددی است غیر از حد محدود که او را در این حد قرار داده است این محدد کسی جز خدای متعال نیست .

۳ـ برهان تدبیر

وقتی که به موجودات عالم نگاه می‌کنیم علاوه بر نظم و تناسب موجود بین موجودات ، می‌بینیم که عالم تحت تدبير و هدايت مدبري عالم و حکیم است ، به گونه‌ای که هر موجودی را به سوی وظایفش هدایت می‌کند ، مثل زنبور عسل ، مورچه و …كه همه امور را به صورت غریزی به آنها داده و آنها را هدایت می کند.

و چون تدبیر امور در همه موجودات شیوع و سرایت دارد ، این امر نمی‌تواند خارج از تدبیر حکیم علیمي باشد ، و این حکیم علیم همان خداوند متعال است .

 

سبحان الله مورچه ها بعد از باران دانه های برنج و جو را از لانه خارج کرده اند در آفتاب خشک کنند سبحان الله و بحمده سبحان الله العظیم

چه کسی این تدبیر را بانها یاد داده ؟
کدام معلم ؟
و در چه کلاسی این مورچه ها آموختند که چگونه باید امور خود را اداره کنند ؟

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *