خانه / اسلايد / قرآن به آفرینش انسان مکرر تذکر می دهد

قرآن به آفرینش انسان مکرر تذکر می دهد

درس یازدهم

قرآن به آفرینش انسان مکرر تذکر می دهد

این جریان و مراحلی که ان خاک طی کرده است و به نطفه رسیده و آنوقت حرکت کمی و کیفی و پیدایش دستگاه عظیم بدن، اجزا مختلف از کلیه و کبد و قلب و روده ها و غیره همچنین حواس ظاهری از چشم و گوش و غیره، که اگر جزئی از اجزاء هر کدام نباشد بدن نسبت به آن ناقص است.

مثلا ۲۴۸ قطعه استخوان است که با نبودن یکی بدن ناقص است. شما دقت کنید که چگونه شما را از خاک آفریدیم. این حدوث یعنی پیدایش شما نشانه چه قدرت بینهایتی است، چه نقاشی است که اینگونه نقش کرده است.

باید نقاشی روی جسم جامد و فضایی روشن و در سطح باشد در حالی که دست قدرت بروی قطره ی آب مایع که نطفه باشد و در تاریکی های سه گانه رحم و مشیمه و شکم و دیگر آنکه صورت بندی در باطن نطفه است نه در سطح آن، لذا شرایط سه گانه نقاشی را فاقد است. شکل بندی اجزاء جوف بدن نیز عجیب است، شکل قلب صنوبری که حکمت ها دارد یا صورت بندی کبد و ریه هر کدام مناسب خودش، چنانکه نقش ظاهری دلالت بر قدرت نقاش می کند این نقش بندی الهی نسبت به بدن انسان چقدر دلالت دارد؟!

خواب و آثار شگفت آن

در آیه دیگر از نشانه های خودش خواب بشر را ذکر می فرماید{سوره ۳۰ آیه ۲۳}
آدمی خیال دارد نخوابد ولی خواب بر او چیره می شود حکمتش نیز معلوم است بدن باید مقداری استراحت داشته باشد و گرنه قوا تحلیل می رود باید در شبانه روز مقداری آسایش کند ضمنا باید اختیاری هم نباشد زیرا ممکن است به واسطه حرص یا علت دیگر نخوابد و بدن به تدریج از بین برود خواب رفتن آیه خدا و بیدار شدنش نیز همچنین و عجایبی که در رویا و به اصطلاح خواب دیدن هست که رشته ای از عوالم نفس و ارتباط با ملکوت است امور آتیه را در خواب می بیند و بعد همان طور واقع می شود.

تمایز افراد و نظام اجتماعی

و اختلاف السنتکم {سوره روم آیه ۲۲} اختلاف لهجه ها از نشانه های عظیم خداوند است. می بینید ۴/۵ میلیارد بشر روی زمین از حیث آفرینش یکی نیستند، یعنی دو نفری که هیچ گونه امتیازی با هم نداشته باشند نداریم. حکمتش هم حفظ نظام اجتماعی بشر است و گرنه فساد لازم می آید اگر زید، عمرو را کشت ، وقتی بخواهند قاتل را دستگیر کنند هم شکل او را دستگیر می کنند و عقوبت می نمایند یا از جهات دیگر مثلا بدهکاری و زناشوئی و غیره. از جمله وجوه امتیاز میان بشر ها اختلاف لهجه ها است. می بینید همه دارای صورت و دارای چشم ها و ابرو ها و غیره است اما هر فردی امتیاز خاصی دارد از آن جمله حنجره ها و لهجه ها هم یکی نیست.
با اینکه حنجره که از آن صدا بیرون می آید تقریبا به یک اندازه در همه بشر ها موجود است؛ مع الوصف از لهجه خود شخص تمیز داده می شود. در تلفن صدای طرف را که می شنود متوجه می شوید کیست بدون اینکه خودش را معرفی بنماید.

قدرت نمایی در خطوط بند انگشتها

در سوره قیامت می فرماید: آری ما تواناییم بر اینکه سر انگشتانش را بسازیم.{سوره قیامه آیه ۴}حتی خطوط بند های انگشت هم مختلف است؛ با اینکه اندازه انگشت های افراد تقریبا یکی است اما خطوط آن یکنواخت نیست، بلکه خطوط انگشت دو نفر مثل هم نیست. لذا انگشت نگاری در میان بشر رایج است و امری بین المللی است چون از امضا و مهر اسم مهمتر است. در امضا و مهر اسم جعل ممکن است اما ضرب انگشت دیگر قابل تقلب و جعل نیست یعنی از امضا و مهر محکم تر است.
حقیقت انسان همان علم و ادراکاتش هست که باقی می ماند و گرنه بدن که خاک می شود آنچه در ذاتش واقع می شود و می ماند عقل و ادراکش هست که انسانیتش به آن می باشد، لذا باید سعی کرد به جنبه وجودی خودمان بیفزاییم و راهش تدبر در این قبیل آیات برای زیاد شدن معرفت الهی است.

ادامه ی درس در مطالب بعدی

همچنین ببینید

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان : عرفا ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و …

بهره برداری از قرآن : 

?بهره برداری از قرآن : انسان دارای سه بُعد و مرتبه است : 🌟اعضای ظاهری(جوارح) …

اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد

?اولین چیزی که باید در قرائت قرآن به آن توجه کرد 💡 اینکه قرآن نامۀ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *