تفسیر عرفانی و تربیتی سوره بقره
آماده برای نماز:
تحصیل طهارت ظاهری و باطنی اولین مقدمه واجب برای نماز ، به دست آوردن طهارت است.مطابق روایت مشهور «لا صلاة الا بطهور» نماز جز به اسباب طهارت حاصل نمی شود و حقیقت نماز که مناجات با پروردگار می باشد،
همانطور که اشاره شد که می فرماید:«المصلی یُناجی ربَهُ»نماز گزار با پروردگارش نجوی می نماید (مناجات ) می کند،و همچنین عروج به عالم قدس که فرمود:«الصلاةُ معراج المؤمن »نماز معراج مؤمن است .
این حقایق حاصل نگردد مگر پس از پیدا شدن سنخیت به آن عالم (عالم معنی ) که فرموده اند «السنخیةُ علةُ الانضمام» سنخیت یکی و با هم شدن استو در قرآن مجید نیز می فرماید: «الطیباتُ للطیبین»(نور/ ۲۹)
طهارت دارای چند مرتبه است.
اولین مرتبه طهارت از احداث و نجاستهای ظاهری بدنی با وضو و غسل و تیمم است،و بالاتراز این یعنی مرتبه دوم طهارت، طهارت از نجاستهای باطنی قلبی، از وسوسه ها و خطورات و خاطره های شیطانی است که به مراتب از نجاستهای ظاهری مضرتر و سخت تر است.
با تزکیه نفس از رذائل (تعلقات ، انانیت و خود بزرگ بینی ، کینه ، حسد و…) طهارت حاصل کند.و مرتبه سوم طهارت، طهارت و پاکی از گناه است زیرا گناه آلودگی و رجس است و گناه کار آلودگی است مولوی می فرماید:
ای دل از کین و کراهت پاک شو /…وانگهان الحمد خوان چالاک شو
تا زمانی که دل آلوده گناه و تعلقات است عبادات خیلی مفید و مؤثر نیستند.لذا اول باید دل را پاک کرد.
و مرتبه چهارم طهارت : این است که انسان غیر خدا را از دل بیرون کند.چهارم پاکی دل است از غیر بدین جا منتهی میگرددت سیر