خانه / اسلايد / بعثت رسولبراي تكامل اخلاق

بعثت رسولبراي تكامل اخلاق

راه سعادت با قرآن در زندگی 

بعثت رسولبراي تكامل اخلاق

قرآن و احاديث، مهمترين منبع تربيتي انسان به شمار مي روند كه بايد در همه زمينه هـا بـه  آنها تمسك جست .

حضرت رسول در اين زمينه مي فرمايند: «انما بعثت لأتمـم مكـارم الأخـلاق ». يعني، همانا من براي تكميل اخـلاق و فـضايل اخلاقـي مبعـوث شـده ام.

ايـن حديث را به گونه ديگري هم ذكر كرده اند:«انما بعثت لأتم حسن الأخلاق ».همچنـين، در تعبير ديگري به اين شكل آمده است كه: «بعثتلمكارم الأخلاق و محاسنها».

در اين تعابير، از لغت «انّما» كه در زبان عربي معني حصر را مي رساند، استفاده شده اسـت . يعنـي تمـام اهداف بعثت رسول الله در تكامل اخلاقي انسانها خلاصه شده است .به عبارتي ديگـر،همه وظايفي كه بر عهده ما نهاده شده از جمله نماز، روزه، حج، زكات و … به ايـن هـدف بوده است كه به فضائل اخلاقي نايل شويم و به تكامل برسيم.

بايد چگونه باشيم⁉

مكتب تمام پيامبران، انسان سازي است و دين اسلام كه كاملترين دين محسوب ميشود،در جهت تكميل فضائل و مكارم اخلاق عرضه شده است.

ممکن است اين پرسش مطرح شود: اگر ما اخلاقمان را نيك گردانيم، آيا ديگر به نماز و روزه و ساير اعمال عبادي نيازي خواهيم داشت؟!

سخن اين است كه تمام وظايف شرعي، تنها به منظور تكامل انسان قرار داده شده اند لذا اعمال و واجبات به عنوان وسيله اي در اين جهت ميباشند.آنچه انسانيت را شكوفا مي كند اين است كه انـسان ،خـدا را بـشناسد و اوامـر او را اطاعت كند و با استفاده از تمام وسايلي كه خداوند براي تكاملش قرار داده است، تـلاش كند تا در زمين به مقام «خلیفةالله» برسد.

امام علي فرموده اند:《لو كنا لا نرجوا جنة و لا نخشي نـارا و لا ثوابـا ولاعقابـا لكـان ينبقي لنا أن نطلب مكارم الأخلاق فانها مما تدل على سبيل النجاة》🔹اگر ما نه تمناي ثـواب يا ترس از عقاب داشته باشيم، باز هم شايسته است كه درصـدد كـسب مكـارم اخـلاق برآييم؛چرا كه كسب فضائل اخلاقي، انسان را به سوي نجات و سعادت سوق ميدهد.

به بيان ديگر،كسب فضائل اخلاقي نبايد براي رفتن به بهشت و يـا نـرفتن بـه جهـنم باشد؛بلكه آدمي به منظور انسان شدن بايد به كسب فضائل اخلاقي بپردازد.از طرفي، فضائل اخلاقي، او را براي موفقيت و محبوبيت آماده ميسازد.⬅ پـس كسب فضائل اخلاقي، نه تنها براي آخرت و زندگي پس از مرگ بسیار مهم است؛بلكه از فضائل اخلاقـي ميتوان در دنيا استفاده كرد و از آن بهره مند شد تا به سعادت و آرامش رسـيد.

بـه همـين سبب، كسب فضائل اخلاقي اهميت فوق العاده اي دارد و مراد از آن، اين است كه به آن چه خداوند انجام آنها را دستور داده است، عمل و از «نواهي» نيز دوري شود.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *