خانه / اسلايد / توجه به چندحديث زيبا

توجه به چندحديث زيبا

ادامه درس… 

راه سعادت با قرآن در زندگی

توجه به چندحديث زيبا

حضرت رسول مي‌فرمايند:«ان العبد ليبلغ بحسن خلقه عظيم درجات الأخرة و أشرف المنازل و انه لضعيف عبادته…»؛بنده به وسيله اخلاق خوبش به درجات عالي آخرت مي‌رسد و مي‌تواند بهترين جايگاه‌ها را به دست بياورد، در حالي که ممکن است از لحاظ عبادت ضعيف باشد.

در اين حديث سه نکته نهفته است.

۱⃣نخست اين‌که حُسن خُلق با عبادت ارتباط دارد.

۲⃣دوم اين که درجات بالاي اُخروي که به اعمال اختياري انسان برمي‌‌گردد، با حُسن خُلق در ارتباط هستند.

۳⃣سوم اين که به کسب خُلق نيکو تشويق شده است.

گفتني است، «اخلاق و تربيت»، مسأله اکتسابي به شمار مي‌آيد که بسيار ارزشمند است.

منظور از اخلاق و تربيت در اين بحث،تربيت فرزندان نيست هر چند تربيت نيک آن‌ها پسنديده است؛ بلکه مقصود، پاره‌اي از ويژگي‌هاي اخلاقي است که خود انسان آن‌ها را کسب مي‌کند و يا تغيير مي‌د‌‌هد.

به حديث کوتاه و پر محتوايي که حضرت ‌رسول به يکي از صحابه خود به نام جريربن‌عبدالله فرموده‌اند، اشاره مي‌شود:«انک أمرأ قد أحسن الله خَلقٍک فأحسن خُلقِک»؛ تو انساني هستي که خداوند تو را زيبا و نيکو خلق کرده است.

پس، تو نيز سعي کن اخلاق خود را زيبا گرداني. خداوند هر کدام از بنده‌ها را با زيبايي خاصي آفريده است؛اما اين ما هستيم که انسان‌ها را با يکديگر مقايسه مي‌کنيم و يکي را زيباتر از ديگري مي‌‌ناميم.

صورت زيباي ظاهر هيچ نيست                 اي برادر سيرت زيبا بيار

گنج خواهي، در طلب رنجي ببر                خرمن ار مي‌‌بايدت، تخمي ‌بکار

غزالي مي‌گويد:بدان که خَلق و آفرينش تو قابل تغيير نيست  ولي خُلق تو قابل تغيير است و انبياء آمده‌اند تا خُلق تو را عوض نمايند. پس بدان که در سراي ديگرخَلق تو به گونه خُلق توست؛ پس خَلق خود را در سراي ديگر هم اکنون تغيير ده.

پيامبر مي‌فرمايد:همانا مبعوث شدم که خوهاي نيک را به کمال رسانم. پس اگر پيرو او هستي آماده کسب فضائل و مکارم اخلاق خويش باش‌،تا انگيزه بعثت انبياء را لبيک گويي و در راه سعادت دنيا و آخرت خويش گام نهي.

قلب، عرش رحمان است انسان نبايد فقط به ظاهر خود اهميت دهد، بلکه بايد به درون و اخلاق خويش بيش‌تر بها دهد؛ زيرا اخلاق ظاهري از درون او سرچشمه مي‌گيرد. اگر قلب و درون انسان از رذائل اخلاقي مانند کينه،بخل،حسد،ريا و… پاک باشد،

آن قلب جايگاه عرش رحمان خواهد بود. چرا قلبي که مي‌تواند جايگاه عرش رحمان باشد، با رذائل اخلاقي، آلوده شود و جايگاه صفات شيطاني گردد؟!

ادامه دارد..

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *