خانه / اسلايد / مراتب و درجات ايمان

مراتب و درجات ايمان

راه سعادت با قرآن در زندگي

مراتب و درجات ايمان

✨«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ»؛🔹 اي اهل ايمان! ايمان بياوريد.

در قرآن کريم ، خداوند متعال در خطابي اين‌چنين مي‌فرمايد:

✨ «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا✨ وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا✨ وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ✨وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ»؛

🔹 باديه نشينان گفتند: ما [از عمق قلب] ايمان آورديم؛🔹 بگو: ايمان نياورده‌ايد، بلكه بگوييد: اسلام آورده‌ايم؛🔹زيرا هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است.🔹و اگر خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد…

اين آيه زماني نازل شد که پس از هجرت حضرت رسول به مدينه، گروهي از اعراب باديه‌نشين و بدوي‌ها سراغ آن حضرت آمدند  و ادعا مي‌کردند که جزء مؤمنين هستند و سهم بيش‌تري از بيت‌المال دارند،

تا اين‌که اين آيات بر پيامبر نازل شد که به آن‌ها بگو شما هنوز ايمان نياورده‌ايد؛بلکه فقط مسلمان شده‌ايد و هنوز ايمان به قلب‌هاي شما راه پيدا نکرده است.

خداوند در ادامه مي‌فرمايد:🔹زماني ايمان وارد قلب‌هايتان مي‌شود که از خدا و رسولش اطاعت کنيد. البته اين‌چنين نيست که تصور کنيم اگر هر آن‌چه را که خدا به آن امر کرده است انجام دهيم و از نواهي الاهي نيز دوري کنيم،به حد کمال ايمان رسيده‌ايم.زيرا ايمان داراي مراتب و درجاتي است.

همانطور که در آيه مذکور بيان شد:✨ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ» يعني‌اي کساني که ايمان آورده‌ايد! ايمان بياوريد.

سياق و خطاب آيه به کافران نيست؛ بلکه خطاب به کساني است که ايمان آورده‌اند.بنابراين، آيه به مراتب و درجات ايمان اشاره دارد.

انسان براي تقويت ايمان خود، بايد در فراگيري معارف الاهي بکوشد و با علم و عمل، ايمان خويش را شکوفا کند.  البته منظور اين نيست که همه مردم به حوزه علميه بروند و دروس حوزوي بخوانند،و اين‌چنين نيست که همه کساني که دروس حوزوي مي‌خوانند، افراد بسيار مؤمني باشند؛ زيرا ممکن است بعضي از اين افراد به علمي‌که دارند عمل نکنند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *