خانه / اسلايد / مربی کامل کیست؟

مربی کامل کیست؟

مربی کامل کیست؟
حال که لزوم راهنما و مربی را برای تعلیم و تربیت، و تکامل بشر دانستیم، باید دید که مربی کامل کیست؟
زیرا تربیت بیش از آنکه دارای جنبه علمی باشد، دارای جنبه عملی است. و مربی باید با یک سلسله کارهایی که بیشتر جنبه روحی و روانی دارد، در روح و روان افرادی که تحت تربیت او هستند، نفوذ کند و در اعماق دل و جان آنها دست بیندازد و به تعدیل و پرورش غرایز آنها بپردازد.
و روشنتر بگوییم: مربی کامل کسی است که علاوه بر آشنایی کامل به خوبیها و بدیها و اطلاع دقیق از اسرار و رموز وجود انسان، از نظر اخلاق و عمل شخصاً یک فرد کامل باشد .
«انتظار تربیت از ذات تربیت نا یافته» مسلماً انتظار بی جایی است. و مربی باید مورد اطمینان و علاقه مردم باشد تا افراد براحتی تحت تربیت او قرار گیرند.
و این ممکن نیست مگر اینکه از ناحیه یک مبدأ مطمئن و غیر قابل تردید، کامل بودن آن مربی از همه جهات تضمین شده باشد.
آیا چنین کسی جز پیامبر معصوم که از طرف آفریدگار جهان به عنوان مربی و راهنما تعیین شده است و علاوه بر علم سرشار، از هر گونه گناه و انحراف و خطا مصونیت دارد، کسی دیگر می تواند باشد؟
بنابراین هدف آفرینش، و تکامل انسان بخصوص در جنبه های اخلاقی بدون بعثت انبیاء ممکن نیست. و خدایی که انسان را برای این هدف مقدس آفریده است مسلماً چنین مربیانی را نیز برای هدایت او فرستاده است.
آری خداوند بر جامعه بشریت منت نهاده، و مربیان و راهنمایانی را برای آموزش و پرورش او مبعوث کرده که لوح جان و تن انسان را از ناپاکیها و آلودگیهای ظاهری و باطنی پاکیزه کنند، و کتاب شریعت را به او بیاموزند
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
يقيناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد كه در ميان آنان پيامبرى از خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آنان مى‏خواند و [از آلودگى‏هاى فكرى و روحى] پاكشان مى‏كند ، و كتاب و حكمت به آنان مى‏آموزد ، و به راستى كه آنان پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند
لازم به ذکر است که از این همه نعمتهای ظاهری و باطنی، که خداوند برای انسان خلق کرده است، فقط ارسال رسل را بر مؤمنین منّت نهاده است. و این هم به اهمیت موضوع اشاره دارد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *