خانه / اسلايد / هدایت فطری و تعدیل غرائز

هدایت فطری و تعدیل غرائز

هدایت فطری و تعدیل غرائز
مقتضای بعثت انبیاء هدایت فطرت و تعدیل غرائز است. تردیدی نیست که انسان از فطریات و غرایزی برخوردار است که هر کدام خواسته هایی دارند، غرائزی برای تأمین احتیاجات مادی در درون انسانها نهفته است، و فطریات نیز برای عبور انسان از مرز حیوانیت و رسیدن به کمال واقعی در وجود بشر قرار گرفته است.
اگر فطریات هدایت شود انسان به اوج کمال انسانیت خواهد رسید و گرنه تحت تأثیر غرائز حیوانی تا اسفل السافلین سقوط می کند.
بنابراین غرائز باید تعدیل شوند و فطریات نیاز به هدایت دارند. و بدون تردید کسی می تواند این امر مهم را بعهده گیرد که کاملاً به اسرار و رموز خلقت انسان آگاه بوده، و چگونگی تعدیل غرائز و هدایت فطریات را بداند و همان طور که دانشمندان اعتراف کرده اند که
«انسان موجودی ناشناخته و اسرارآمیز است».
در نتیجه تنها خالق انسان که پروردگار همه موجودات است آگاه به همه خصوصیات اوست و لطف او ایجاب می کند که برای تکمیل نعمتهایش، و برای رسیدن انسان به عالیترین مدارج انسانیت، پیامبرانی را که از طریق وحی مستقیماً با او ارتباط دارند برای هدایت انسانها بفرستد.
در آیات فراوانی از قرآن کریم «اهمیت تعلیم و تزکیه و تطهیر» را بیان می فرماید: از جمله:
َمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿١٥١﴾فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
(در ميان شما رسولى از خودتان فرستاديم كه همواره آيات ما را بر شما مى‏خواند ، و شما را [از هر نوع آلودگى ظاهرى و باطنى] پاك و پاكيزه مى‏كند ، و كتاب وحكمت به شما مى‏آموزد، وآنچه رانمى‏دانستيد به شما تعليم مى‏دهد .«۱۵۱» پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم و مرا سپاس گزاريد و كفران نعمت نكنيد).
و نیز پیامبر خدا، ابراهیم کلیم الله در دعای خود از خدای خود چنین می خواهد:
رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اى پروردگار ما ! در ميان آنان پيامبرى از خودشان برانگيز ، كه آيات تو را بر آنان بخواند ، و آنان را كتاب و حكمت بياموزد ، و [از آلودگى‏هاى ظاهرى و باطنى] پاكشان كند ؛ زيرا تو تواناى شكست‏ناپذير و حكيمى .
تردیدی نیست که نخستین پایه تکامل مادی و معنوی انسان علم است زیرا یافتن راه کمال بدون علم ممکن نیست و قطعاً منظور از علم در این آیات علوم مادی نیست زیرا علوم مادی تنها ضامن آسایش دنیاست، و انبیاء ضامن سعادت و آسایش دنیا و آخرت انسانها هستند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *