خانه / اسلايد / از غار حراء تا افق اعلی

از غار حراء تا افق اعلی

از غار حراء تا افق اعلی

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ
([ای محمد] بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،«۱» همان کس که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد!«۲» بخوان که پروردگارت (از همه) بزرگوارتر است،«۳» همان کسی که بوسیله قلم تعلیم نمود،«۴» و به انسان آنچه را نمی‌دانست یاد داد!)

بعد از «۶۲۰۳» سال از هبوط آدم(ع) آخرین پیامبر و حجت الهی مبعوت می شود.
تولد او در «عام الفیل» بود و حضرت جبرائیل امین اولین بار که بر آن سرور نازل شد چهل سال بعد از واقعه اصحاب فیل بود.
رسول خدا(ص) بعنوان مشاهده آثار صنع و قدرت خلاق وبالای کوه می رفت. و گاهی در میان غاری بعنوان ریاضت و عبادت بسر می برد و در آنجا اکثر اوقات تنها بود.
۲۷ رجب است روز بعثت فرا رسید، غرق در تأمل و تفکر در عظمت خدای هستی بخش، به دیواره غار تکیه دارد. ندائی می شنود! می گوید: تو کیستی؟ گفت من روح الامینم که بر انبیاء نازل می شوم. گفت «اقرأ» فرمود چه بخوانم؟ حال آنکه بمکتب نرفته ام.
بروح امین مقتدای اُمم
چنین داد پاسخ که ، قاری نیم
و بازوی آنحضرت را گرفت و فشار سختی داد، بخوان ، بخوان بخوان ! چه بخوانم؟ گفت:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾
(بخوان بنام پروردگارت)
در خبر است که وقتی جبرائیل از نظر آن حضرت غایب شد، از کوه حراء پائین آمد و بمنزل خدیجه(س) رفت، و او با نظر به جمال بی مثال آن حضرت نوری در جبینش ساطح و لامع دید، عرض کرد این چه نوریست که تا بحال ندیده ام؟ فرمود: این «نور نبوت» است.
وحشت و اظطراب حضرت را فرا گرفته آنچه در غار حرا بر محمد گذشت واقعه ای بس عظیم بود که تحمل آن برای انسانهای معمولی غیر ممکن است.
زیرا حتی اگر بتوانی بسر چشمه نور برسی قدرت نگریستن به نور را نداری، چشم معمولی در برابر این چشمه نور خیره می ماند و سر انجام ممکن است کور شود.
محمد باید در نور بنگرد، می باید تکوین و تولد یک خلقت تازه را در وجود خویش تحمل کند، و بار سنگین وحی را که به اندازه جهان خلقت عظمت و سنگینی دارد بر دوش خود تحمل کند.
تصور کنید، اگر چند لحظه استعداد روشن بینی داشته باشیم، و بتوانیم امواج گوناگون بی شمار، و واقعیات نامرئی را در محیط اطرافمان مشاهده کنیم. و صداهائی را که طول امواج بالاتر و یا پائین تری از طول موج معمولی برای گوش انسان دارند بشنویم، وحشت و هراسی که بر ما مستولی می شود قابل توصیف نیست و مسلماً فوق طاقت جسمانی و عصبی ما می باشد، و اگر بیشتر ادامه یابد ما را به دیوانگی و اختلال شخصیت می کشاند. اما پیامبر(ص) قبل از بعثت خود را ساخته بود.
محمد(ص) ظرفیت روحی و عصبی خود را در مرحله خود سازی نخستین و به خصوص در چند سال قبل از بعثت که ساعت ها و روزها و هفته ها در تفکر و تأمل فرو میرفت، بقدری توسعه داده بود که تحمل یک چنین حادثه ای (وحی) برایش ممکن گردید.
اما توانائی جسمش محدود بود. به همین جهت چند هفته آنقدر انرژی مصرف کرده بود که به ضعف و خستگی مفرط افتاد.
لذا وقتی از غار حراء برگشت فرمود: «زملونی و دثرونی» (مرا بپوشانید و جامه ای بر من بیفکنید تا استراحت کنم). در چنین وقت ندائی شنید:
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ
(ای جامه بخود پیچیده برخیز و مردم را بترسان، و پروردگارت را به بزرگی یاد کن).
خدیجه آنچه رخ داده بود برای پسر عمویش (ورقه بن نوفل) شرح می دهد، ورقه در ایام جاهلیت نصرانی بود، و وقتی تمام داستان را می فهمد، می گوید: در کتب آسمانی خوانده ام!!
و گفت: «قدوس قدوس ، ربنا و رب الملائکه و الروح، الذی نفس ورقه بیده لئن صدقتنی یا خدیجه، لقد جائه الناموس الاکبر الذی کان یأتی بموسی و عیسی و نوح، و انه النبی هذه الامة».
(بخدا قسم اگر این سخن راست باشد که تو می گوئی، جبرائیل است که بر وی نازل شده، چنانکه بر انبیاء سلف ـ مانند موسی، عیسی، و نوح نازل می شده، حال که می گوئی بر شوهرت نازلشده، حتماً او پیغمبر این امت است).
فان یک صدقاً، یا خدیجه فاعلمی
حدیثک ایانا، فاحمد مرسل
البته گفته شد که بشارت رسالت محمد(ص) در کتب آسمانی، با ذکر مشخصات ذکر شده بود و منتظرانی انتظار این واقعه را داشتند.
حضرت مإموریت خود را بعد از سه سال دعوت در خفا و پنهانی با قول «قولوا لا اله الله تفلحوا».شروع می کند. و در این راه چه مشکلات و سختیها را تحمل کرد تا این دین جهانی، و قول لا اله الله در جهان طنین افکند. و بزرگترین راز موفقیت او ایمان به هدف و ثبات قدم و استقامت او بود، که قرآن بآن اشاره دارد.
«فاستقم کما امرت»…..

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *