خانه / اسلايد / انتظار، قوی ترین آرمان انسانی

انتظار، قوی ترین آرمان انسانی

انتظار، قوی ترین آرمان انسانی
انتظار به عنوان بزرگترین و قوی ترین آرمان های انسان است، و نقش بسیار مهمی در از بین بردن ناامیدی دارد و امیدی پیروزی نهائی مظلومان بر مستکبران را در دل ها می پروراند؛ زیرا به وعده الهی  امیدوارند که خداوند وراثت مستضعفین و خلافت الهی را در روی زمین وعده داده است.
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
ما اراده کردیم به کسانی که بر روی زمین تضعیف شده اند؛ منت نهیم و آن ها را پیشوایان (مردم) گردانیم و ایشان را وارثان زمین قرار دهیم.
با توجه به روايات ذيل آيه شريفه، مي توان دريافت كه اين آيه بشارتي است به مستضعفان (كساني كه اگرچه نيروي بالفعل و بالقوه دارند اما از ناحيه جباران و ظالمان در فشار و سختي به سر مي برند) كه سرانجام، روزي مهدي آل محمد(ص) ظهور خواهد كرد و با مبارزه و جهاد مستضعفان، بنياد ستمكاران و ظالمان ريشه كن خواهد شد و مستضعفان عزت خود را باز خواهند يافت و حكومت عدل الهی در سراسر جهان گسترده مي شود.
آري! اين آيه بشارتي است براي همه انسان هاي آزاده و عدالت خواه كه پيروزي نهایي از آنِ محرومان و مستضعفان و مظلومان است و سنت خداوند به اين تعلق گرفته است كه فرزندي از سلالة پاك رسول الله ظهور كند و با همراهي ياراني توانمند و بي همتا جهان را متحول سازد و همه ظلم ها، تبعيض ها و بی عدالتی ها را از ريشه بر كند.
آری! خروش عظیم ملت های مستضعف، و انقلاب ها و قیام های مردمی علیه ظلم و ستم و استبداد و تبعیض ها، نویدی به حیات طیبه است. ظهور مهدی موعود، تحقق وعده ای است که خداوند از دیر زمان در کتب آسمانی به صالحان و متقین داده است، که زمین از آن آنان است و پایان، تنها به متقین تعلق دارد، آن جا که می فرماید:
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث می برند.
این یک قانون کلی و اراده خداوند است و جالب این که این بشارت در زبور فعلی موجود است. طبق وعده قطعی خدا در همه کتاب های آسمانی، روزی بندگان صالح خدا، وارث زمین خواهند شد، و پرچم توحید را در سراسر این کره خاکی به اهتزار در خواهند آورد. و آن گاه دیگر از ظلم و ستم و تبعیض و حق کشی نشانی نخواهد بود و روح صفا و صمیمیت و برادری و برابری بر تمام دل ها حکومت خواهد کرد. به امید آن روزی که در حدیث آمده است:
یملاء الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت کفرا و شرکا و فسادا
خداوند زمین را به وسیله او سراسر قسط و عدل می کند، بعد از این که پر شد از کفر و شرک و فساد.
همچنین آیات و احادیث دیگر نشان می دهد که مهدی موعود(عج) مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است، و این آیه مبارکه مظهر پیروزی اهل ایمان است.
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ
خداوند به مؤمنان و شایسته کاران وعده داده است، که آنان را جانشینان زمین قرار دهد، دینی را که برای آن ها پسندیده است مستقر سازد، دوران خوف آنان را تبدیل به امنیت نماید. بدون ترس و واهمه خدای خویش را بپرستند و غیر خدا را اطاعت نکنند، و چیزی را در عبادت یا اطاعت شریک حق قرار ندهند.
امام زمان مهدی موعود(عج) همان راهی را ادامه می دهد که جدش حسین (ع) پیمود و علیه ظلم و بی دینی قیام کرد و در ظاهر پیروزی محقق نشد، حال ظهور مهدی(عج) حلقه ای از مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهائی حق منتهی می شود.
امام حسین(ع) از مکه به سوی کوفه رفت اما به کوفه نرسید، در حالی که حضرت مهدی(عج) از مکه به سوی کوفه خواهد رفت، و مقر حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد. یعنی راه نیمه سیدالشهداء(ع) را به پایان خواهد رساند.
پس مهدی موعود(عج) منّتی بر مستضعفان و خوارشدگان و وسیله ای است برای پیشوایی آن ها و مقدمه ای برای وراثت آن ها، همان خلافت الهی در روی زمین.

وظیفه منتظران است
در احادیث فراوانی وظایفی برای منتظران قائم آل محمد(ص) بیان شده است از جمله: داشتن تقوی، ورع، عفاف، صلاح و اجتناب از معاصی و تقرب الی الله تعالی. پس منتظر ظهور مصلح، باید خود مصلح باشد.  از امام صادق(ع) روایت شده:
من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و.محاسن الاخلاق و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده، کان له من الاجر من ادرکه، فجّدوا و انتظروا هنیاً لکم ایتها العصابة المرحومه.
کسی که دوست دارد از اصحاب امام قائم باشد، پس باید منتظر باشد و با ورع عمل کند و در محاسن اخلاق کوشا سعی در تزکیه نفس نماید) پس اگر این شخص قبل از ظهور بمیرد، اجرش مانند کسی است که او را درک کرده باشد. پس خوشا به حال کسی که در اصلاح نفس و عمل صالح کوشا باشد و خود را خالص برای خدا قرار دهد.

انتظار؛ روح امیدواری به آینده
کسی که می خواهد از اصحاب امام قائم باشد، باید خود را برای این امر آماده کند؛ چون انتظار، آمادگي براي جهاني بهتر، نويدبخش، عدالت خواه و سرشار از ايمان و معنويت و اخلاق است.
انتظار، روح اميدواري و انگيزه نسبت به آينده است
در روايات آمده است: كسي كه انتظار حاكميت ما را مي كشد مانند كسي است كه با خون خود در راه خداوند غوطه مي خورد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *