خانه / اسلايد / صفات یاران و منتظران امام مهدی(عج)

صفات یاران و منتظران امام مهدی(عج)

صفات یاران و منتظران امام مهدی(عج)
معرفت كامل
يكي از صفات بارز و برجسته مؤمنان شناخت و معرفت است؛ ارزش انسان ها به معرفت الهی آن هاست و هرچه معرفت كامل تر باشد، ارزش انسان والاتر است.
گوهر وجودي انسان ها را معرفت تشكيل مي دهد. معرفت، چراغ راه و راهنماو سرمايه دنيا و آخرت است. بدون معرفت، نهال تعالي انسان پا نمي گيرد و درخت وجود انسان بَر نمي دهد.
بزرگ ترين سرمايه اي كه خداوند به انسان ها داده و آن ها را بر ديگر موجودات عالم امتياز بخشيده، سرمايه و گنجينه معرفت است و «معرفة يفرق بها بين الحق و الباطل».
معرفت و شناخت خداوند و اسماي حسنا و صفات عليا و افعال حكيمانه و ربوبيت و رزاقيت، و ديگر صفات او راهنماي انسان به احسن نظام و اتم صنع و اكمل انعام است. البته معرفت شاخه هاي فراوان دارد كه اهم آن شناخت زمان و حادثه ها و شرايط و نيازها و ضروريات است.
۲- محبت
معرفت موجب محبت مي شود، معرفت عامل عشق و محبت است. محبت، كيمياي انسان سازي و توجه است و در انسان تحول ايجاد مي كند، چنان كه قرآن كريم مي فرمايد:
«والذين آمنوا اشد حبالله».
اين كيمياي محبت است كه انسان را مي سازد و پاك و پاكيزه مي كند و آلودگي ها را از دل او مي زدايد. حب خداوند و حب اولياء خدا بزرگ ترين سرمايه هاست.
اكسير محبت، انسان را به ديار تولي مي رساند. محبت حقيقي و عشق حقيقي چشم را بينا و گوش را شنوا و دل را شيفته محبوب مي كند و سختي ها را در راه وصول به محبوب برانسان آسان مي سازد. در روايات آمده است: «المرء مع من احب» انسان با كسي است كه او را دوست مي دارد در حقيقت محبت، انسان را شبيه محبوب و از جنس او مي سازد. از رسول اكرم(ص) نقل شده كه فرموده اند: هركس ما را دوست بدارد فرداي قيامت با ما خواهد بود.
  محبت و عشق به امام عصر (ارواحنا فداه)؛ محبت و مودّت و حب عملي و ارتباط واقعي با خاندان عصمت و طهارت(ع)، گوهره دين و جوهره ايمان و يقين است.
«و هل الدين الا الحب» آيا حقيقت دين جز محبت و عشق و انس و دوستي و ولايت و ارتباط و سنخيت با پاكان و پاكيزگان و اهل آيه تطهير(ع) چيز ديگري است؟
و چه بسا سّر رواياتي كه مي فرمايند: «افضل الاعمال انتظار الفرج» محبوب ترين اعمال در نزد خداوند متعال انتظار فرج می باشد، به همين محبت و ولايت است که عشق به همه خوبي ها و پاكي ها و تبرّي از همه بدي ها و زشتي ها رادر برمی گیرد.
از اميرالمومنين(ع) روايت شده كه در پاسخ زيدبن صوهان كه از آن حضرت سوال نموده: بهترين اعمال در نزد خداوند متعال چيست؟ فرموده اند: «انتظار فرج» است. عشق خداوند متعال و عشق اولياء او، و عشق ولّي اولياء، و خاتم اوصياء، و چشم بيناي عالم وجود، و واسطه غيب و شهود، و ذخيره الهي، و سرّغائي آفرينش، و مظهر غيب مطلق، و اسم جامع، و اسم اعظم، و تجلي آيه نور، و آيه تطهير، و سوره كوثر، حضرت بقيه الله ارواحنا فداه است.
مرا عهدي است با جانان كه تا جان در بدن دارم
هواداران كويش را چو جان خويشتن دارم
در هر صورت محبت نسبت به خداوند متعال و پيامبر اكرم(ص) و ائمه هدي (ع) و فاطمه زهرا(ع) و محبت نسبت به حضرت حجت (عج) و تلاش در راه تحصيل رضايت آن بزرگوار از اهم امور است و بايد در راه آن اهتمام ورزيد، و عوامل دوري و غفلت را زدود، و عوامل انس و اتصال و وحدت را فراهم ساخت.
۳- بصيرت
تعمق و تدبر و بصيرت در دين، چراغ راهنماي انسان هاست. بصيرت در صراط مستقيم همانند قطب نمایي است كه جامعه اسلامي را به سمت اهداف بلند و متعالي آن هدايت مي كند و در طوفان حوادث روزگار، مانع سقوط، انحراف و انحطاط مي گردد.
آنچه پس از معرفت، راهنما و روشنگر است، تشخيص درست و بصيرت لازم در راه است. پرچم ولايت و امامت و رهبري و هدايت امت را كساني مي توانند به دوش بگيرند كه داراي سه ويژگي باشند:
الف) صبر و بردباري
ب) بصيرت و بيداري
ج) آگاهي و معرفت نسبت به مواضع حق
مهم، تشخيص صحيح و حكيمانه است. ممكن است افرادي اهل اقدام و عمل باشند و اراده براي كار و تلاش نيز داشته باشند اما در حوزه عمل، تحت تاثير القائات شيطاني و نفساني قرار مي گيرند. شمشيرها و زبان هاي آن ها از پايگاه روشن ايماني و اعتقادي برنخاسته و از الهام الهي و رحماني نشأت نگرفته، بلكه عوامل ديگري موثر بوده كه اين نوع اقدام نه تنها ارزشی نداشته، بلكه چه بسا ضد ارزش باشد و آثار تخريبي آن از آثار مثبت آن بيش تر خواهد بود. مفهوم بصيرت در دين، تشخيص حكيمانه و عمل خردمندانه است؛ تعقل و تعادل را حفظ كند، وزانت ديني و اخلاقي داشته، از افراط و تفريط به دور باشد.

۴- نصرت و ياري كردن
در اين جا موضوع نصرت اسلام و قرآن و در زمره انصار قرار گرفتن و لباس نصرت دين و ياري امام عصر(ارواحنا فداه) را بر قامت پوشيدن و همچون انصار امام حسين(ع) فداكاري و جانبازي كردن، معيار است؛ خط جدايي وفاداران راستين مكتب امامت و ولايت از سست عنصران خودباخته و سرانجام تحقق اين معناي بلند و سنت الهي است كه:
«كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره باذن الله.»
ياران امام زمان (عج) و دوستداران آن بزرگوار در زيارتنامه شريف و دعاي عهد مكرر بر اين وفاداري و فداكاري و بصيرت و نصرت در راه تحقق آرمان هاي حضرت(عج) تاكيد نموده و براين ايمان و ايثار عشق مي ورزند. من آماده نصرت شما هستم تا خداوند دين خودش را به واسطه شما زنده كند. من با شما هستم با شما نه با دشمنان شما.  كاش من با شما و در كنار شما بودم و به درجه رفيع شهادت نائل مي شدم و به اين فوز بزرگ و عظيم مي رسيدم.

۵- وفاداري و فداكاري
چون آرمان ها بزرگ واهداف متعالي و جهاني و جاودانه است، به قدر اهداف بايد عزم و اراده و انگيزه و عشق و ايمان و تلاش و مجاهدت باشد و گرنه «نابرده رنج گنج ميسر نمي شود». «مَن جدَّ وَجَدَ» هر كس تلاش كند به هدف خواهد رسيد؛ بايد در ميدان مسابقه به سوي خيرات و بركات بر همگان سبقت گرفت و در يك رقابت نفس گير قله هاي شرف و فضيلت را فتح كرد و چراغ نوراني عزت و شرف را به دست گرفت. چون آرمان مهدويت (ع)، بزرگ ترين و بالاترين آرمان هاي بشريت است، به مجاهدت و رياضت و عشق و فداكاري نياز دارد؛ هرگز ناز پروردگان نبرند ره بجائي، و مرده دلان پيروز نخواهند شد.
بايد با نشاط و عزم و اراده، با جهاد و اجتهاد و با صبر و استقامت به پا خاست و بر خداوند متعال توكل كرد كه «من يتوكل علي الله فهو حسبه.» آری! هرکس توکلش به خدا باشد خداوند او را کافی خواهد بود.
مفاد دعاهاي عهد و افتتاح، پيمان با ولي عصر ارواحنا فداه و بيعت با آن حضرت، و آمادگي همه جانبه براي هرگونه جانفشاني و جانبازي است.
اين دست بيعت در دست ولي عصر ارواحنا فداه تا قيامت است و آمادگي آن قدر بالاست كه اگر مرگ نيز حائل و واسطه شود، باز اعلان آمادگي می کنیم تا از قبر سربرآوريم و در ركاب جانان جانفشاني كنيم. اين عهد وفاي به الهي و پيمان ربوبي، وفاي به بيعت، وفاي به ميثاق امامت، وفاي به ولايت الهي و ولايت اولياي الهي است.
«از عالم ذر تا غدير خم و تا يوم الانذار و حديث منزلت، با خمسه طيبه اهل كساء و آيه تطهير و مباهله، وفاي به اهل البيت(ع) و مودّت در رابطه با ذوی القربي و رسول اكرم(ص) و حديث شريف ثقلين، و مظاهر اسماء الله الحسني و صفاته العلياء، وفاي با آن كس كه تجلي آيه نور است، و تحقق آيه شريفه «و من عنده علم الكتاب» و آيه شريفه «وجعلنا هم ائمه لما صبروا و كانو بآياتنا يوقنون»
همه تجلي اين تولي است. همه ايشان فرمانروايان كشور صبر و يقين، و پاسداران و حافظان حريم توحيد و امناي الهي بر وحي هستند.
وفاي به عهد و فطرت، كه ريشه در تكوين و تشريع هر دو دارد و تشريع نيز مكمل تكوين است و معرفت اكتسابي نيز ظهور معرفت فطري است، ثمره اين شجره طيبه است. امامت معصومين (ع) كه الگوي همه ارزش هاي مكتب مي باشد و امامت و عدالت، عصمت و طهارت، همگي ريشه در عمق فطرت و سرشت عالم دارد.

۶– اعتصام به حبل الله
قرآن كريم همه ما را به اعتصام و چنگ زدن به ريسمان استوار الهي و صراط مستقيم ربوبي و تمسك به حبل الله امر مي كند.
اعتصام به حبل الله داراي مراتب و منازل فراوان فردي و خانوادگي و اجتماعي و سياسي و ظاهري و باطني و اخلاقي و اعتقادي و معرفتي است و ابعاد گسترده حيات انسان ها را پوشش مي دهد.
اعتماد به حبل الله در درجه اول از عشق و ايمان به الله و ذكر و انس با حضرت حق و توسل و توكل به او شروع مي شود.
حبل الله ريسمان الهي است و موجب صعود انسان از وابستگي ها و اسارت ها به سوي خداوند متعال مي گردد. انسان را از ظلمات جهل و غفلت و جهالت به سوي نور آسمان ها و زمين هدايت مي كند كه:
«الله نور السموات و الارض»
«الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور».
«حبل الله» ريسمان قرآن و عترت است؛ ريسمان امامت و ولايت و حلقه اتصال به هدايت و نصرت الهي است.
حبل الله ريسمان وحدت و همدلي، تفاهم و تعامل، عشق و محبت، اخلاص و استقامت در راه خداست.
اعتصام بحبل الله وظيفه همه مسلمانان و رمز عزت و سربلندي و اعتلاي اسلام و مسلمين است و اعتصام بحبل الله پيوند دل ها و زبان ها، تجسم اخوت و اتحاد، پيوند همفكري و همكاري و تعاون بر برّ و تقوي است.
براي برقراري حكومت عدل جهاني يكي از مولفه هاي موثر و سرنوشت ساز اعتصام به حبل الله است.
بايد همه اقشار مسلمين دست در دست يكديگر نهاده و براي پيروزي اسلام و مسلمانان قيام كنند.
«و اعتصموا به حبل الله جميعاً و لاتفرقوا»: در اين آيه كريمه، خداوند متعال دو دستور بسيار حكيمانه و سرنوشت ساز و مكمل يكديگر بيان فرموده:
الف) همه به ريسمان الهي چنگ بزنيد.
ب) از تفرقه پرهيز كنيد.

۷ ـ نيت و انگيزه الهي
«نيت»، اساس و ريشه عمل است: «النيه اساس العمل». عمل بي ريشه مانند درخت بي بن است. همان طور كه درخت بدون ريشه موضوعيت نخواهد داشت و ثمر نخواهد داد؛ اعمال انساني نيز تابع ريشه ها، مباني فكري و اعتقادي و انگيزه است. «نيت» قوام شخصيت انسان را تشكيل مي دهد و گفتار انسان ها از شخصيت روحي و معنوي آن ها شكل مي گيرد و تحت هدايت تعقل و روح و جان و قلب عمل مي كند؛ هرچه روح قوي تر و قلب نوراني تر باشد، انگيزه ها الهي تر و عمل شايسته تر خواهد بود. شاكله وجودي انسان ها را مجموعه اي از افكار و انگيزه ها و اخلاقيات و اعمال تشكيل مي دهد و ساختار و ساختمان فكري و روحي انسان هاست كه ساختار عملي و رفتار و گفتار و روابط انساني و اجتماعي آن ها را سامان مي دهد و مي سازد و چه بسا آيه شريفه «قل كل يعمل علي شاكله» به اين حقيقت اشاره نموده و پرده از روي اين واقعيت برگرفته كه شاكله وجودي انسان و قوام حيات او را انگيزه هاي باطني و روحيه ها مي سازند.
اساس بناي وجودي انسان، به افكار و نيات او وابسته است.
در روايتي اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايند: كردارها و رفتارها و گفتارها ميوه ها و ثمرات نيت ها و انگيزه هاست؛ فرداي قيامت مردمان برحسب نياتشان محشور مي شوند.
نيت ها زمينه ساز الطاف و عنايات خداوند متعال است؛ نيت ها عامل توفيق و تداوم لطف الهي است. نيت پاك گوهر بي بديلي است كه هرگز قابل جايگزيني نيست.
بايد كوشيد تا اين سرمايه ارزشمند را تحصيل كرد؛ بايد از خدا خواست و در دعا و انابه به درگاه ايزدي و اخلاص در عمل كوشيد؛ نيت پاك، عامل بركت و سرمايه سعادت است.
بايد با انگيزه الهي براي كسب مكارم، و عشق به خدمت و پاسداري و صيانت از مكتب توحيد به پا خاست. بايد عازم و مصمم بود و با عزم و اراده براي پيشبرد آرمان هاي بلند و متعالي اسلامي كوشيد؛ بايد پرچم عزت و شرف را به دوش گرفت و تا فتح قله ها نهر اسيد. نبايد مأيوس شد و بايد كار را چنان دنبال كرد كه رهبران الهي انجام دادند، و كربلائيان با خون نوشتند، و عاشورائيان در اين رابطه عشق بازي كردند. آنچه ربي ها و ربانيون انجام دادند، آنچه مردان خدا و رجال دين برگزيدند، همان را بايد برگزيد.
مرداني كه تجارت و بيع، آنان را از ياد خدا غافل نمي كند و البته خداوند نيز توفيق خواهد داد و خريدار هم خداست كه خود در قرآن مجید فرمود:
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
يقيناً خدا از مؤمنان جان‏ها و اموالشان را به بهاى آن كه بهشت براى آنان باشد خريده ؛ همان كسانى كه در راه خدا پيكار مى‏كنند ، پس [دشمن را] مى‏كشند و [خود در راه خدا] كشته مى‏شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجيل و قرآن [وعده بهشت داده است] وعده‏اى حق؛ و چه كسى به عهد و پيمانش از خدا وفادارتر است؟ پس [اى مؤمنان!] به اين داد و ستدى كه انجام داده‏ايد، خوشحال باشيد؛ و اين است كاميابى بزرگ).

۸ -صبر و استقامت در راه خدا
دين ما ميدان جهاد و مجاهدت در راه خداست؛ ميدان فداكاري براي حاكميت ارزش هاي الهي است و عرصه مبارزه با شياطين و طاغوتيان و عمال آنهاست. و جز با صبر و استقامت، و مجاهدت و رياضت، و برنامه ريزي و تدبير حكيمانه توفيق چشمگير حاصل نخواهد شد؛ اين عرصه، عرصه تبلور ايمان راستين اصحاب يقين و تقابل با جريان هاي سلطه گر و استكباري عالم است.
از يك سو اصحاب معرفت و خدمتگزاران با صداقت و امانت و از سوي ديگر ارباب قدرت و سردمداران شرك و نفاق و خيانت در برابر يكديگر قرار گرفته اند و تنها راه، تدبير حكيمانه و صبر و استقامت در راه خدا و توكل علي الله است. «و من يتوكل علي الله فهو حسبه» خداوند خود كفايت خواهد فرمود. اگر مسلمانان در صدر اسلام پيروز شدند و اگر قلعه ها را فتح كردند، و اگر تا اندلس و قرناطه و اشبيليه و قرطبه پيش رفتند، و اگر فرهنگ و تمدن را در شرق و غرب عالم ساختند و اگر از ايروان تا قيروان و از سمرقند و بخارا تا پكن و مالزي و اندونزي و تايلند و شرق دور تا غرب اروپا و شمال آفريقا همه جا فرهنگ و تمدن اسلامي درخشيد، و دلها را زنده كرد، و به امت اسلامي هويت بخشيد، و چراغ هاي نوراني اسلامي را روشن كرد، و مرزبانان بزرگي براي پاسداري از اسلام ساخت، و ابن سيناها و مولوي ها، سعدي ها و حافظ ها، شيخ طوسي ها و شيخ مفيدها و شيخ بهائي ها و شيخ انصاري ها و خواجه نصيرالدين طوسي ها و ملاصدراها و ابن عربي ها را ساخت، و هزاران انسان وارسته و عالم و عارف و فيلسوف و حكيم و رياضي دان و پزشك و فيزيكدان و شيمي دان بزرگ تربيت كرد- كه قطعا تحولات امروزي غرب مديون فداكاري هاي ديروز مسلمانان و انديشمندان عالم اسلام است- اين همه به بركت اسلام اصيل است.

۹- مجاهدت در راه خدا
جهاد همه جانبه و فراگير براي احياي مجد و عظمت اسلامي، يكي ديگر از صفات ياوران مهدي(عج) و يكي از ويژگي هاي ارباب ادب و معرفت و شيفتگان حق و عدالت است.
جهاد، مايه عزت امت اسلامي است، جهاد مفهوم وسيع و ابعاد گسترده اي دارد. جهاد علمي و عملي، اخلاقي و معرفتي، و مبارزه و تلاش همه جانبه براي عزت اسلام و مسلمانان، و براي پاسداري از ارزش هاي اسلام و امت اسلامي و تمامي مظلومان و مستضعفان عالم يك رسالت الهي است؛ آري! «المؤمن علوي و المؤمن مجاهد» مؤمن علي گونه است و مؤمن مجاهد است.

جهاد در معارف دینی
جهاد در معارف ديني ابعاد گسترده اي دارد:
۱-جهاد با نفس ۲- جهاد تبليغي ۳- جهاد با دشمنان ( جهاداكبر) ۴- جهاد اصغر
روش جهاد نيز بسيار مهم و قابل توجه است؛ جهاد بر مبناي تقوي و حكمت و در جهت تحقق عدالت و آرمان هاي الهي است «و جاهدوا في الله حق جهاده» آنچنان كه شايسته خداوند است در راه خدا جهاد كنيد. يا «جاهدهم به جهاداً كبيراً» كه جهاد تبليغي و تبشيري حكيمانه دين و معارف الهي است. روش ها نيز در اين عرصه ها بسيار مهم است.
بايد مؤمنان راستين اين چنين باشند: شاخص و صادق امين، مؤمن بالله و برسول الله. عارف بالله و باليوم الاخر داراي روحيه اتكاي به نفس و اتكال علي الله.
بايد اهل بيت رسول الله را الگو قرار دهيم، و با الهام از ايشان راه آن ها را تداوم بخشيم، و احياگر مکارم اخلاق و محاسن آداب باشيم كه ايشان گنجينه هاي رحماني و تجلي مکارم قرآن كريم هستند.
آنان قرآن مجسم و مظهر صدق، صفا، عدل، وفا، و خزانه داران غيب، و دربانان حريم يقين، و پاسداران وحي هستند، همچنان که: آنان مؤمنان راستين، و پاسداران سنن الهي، و مدافعان حريم توحيد و رسالت، و مرزبانان علم و حكمت و معرفت هستند.

۱۰– پرهيز از آلودگي ها و انحرافات
سلامت انسان از انحرافات و آلودگي ها و پرهيز از گناهان و لغزش ها بزرگ ترين رمز موفقيت او در عرصه هاي مختلف فردي و اجتماعي خواهد بود.
آلودگي ها و انحرافات و گناهان عامل انحطاط و سقوط انسان است؛ گناه، فرد و جامعه را آلوده مي كند و عامل سقوط و انحطاط يا اضمحلال مي شود
  يكي از معيارهاي اصلي براي شناسایي انسان ها و جوامع انساني، سلامت در برابر لغزش ها و آلودگي هاست، شاخص ها تقوا، عفاف، امانتداري و صداقت در كارها، از بهترين نشانه ها در شادابي و پويایي و تحرك جوامع به شمار می آیند. در جامعه اسلامي، ارزش ها حاكم است و جرم و گناه و آلودگي راه ندارد.
اگر ما در انتظار حكومت عدل جهاني هستيم، بايد زمينه ها و بسترها را براي آن فراهم كنيم، بايد ارزش ها گسترش پيدا كند و ملاك هاي الهي حاكم باشد، بايد صفات اهل تقوا فراگير شود. در جامعه اسلامي همگرایي، همدلي، همفكري، دين باوري و ورع و تقوا حاكم است و روح تعاون بر برّ و تقوا و تواصي به حق و تواصي به صبر زنده است. همچنین امر به معروف و نهي از منكر رواج دارد و ارزش ها زنده و گناه و آلودگي ها منفور است. عفاف و پاكدامني ارزش دارد؛ فساد و فحشا مطرود است؛ اهل تقوي عزيز و محبوب و اهل فجور ذليل هستند. شايستگان سربلندند و آلودگان سر به زيرند؛ لطف خداوند شامل حال همه است و بركات خداوند نازل و همه با يكديگر در جهت رضايت خداوند همراه و همسو و وفادارند.
«اين است معنا و مفهوم امت اسلامي و امت قائمه به عدل و قسط و حق.»
اللهم عجل لولیک الفرج

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *