خانه / اسلايد / یقظه و انتباه/باید قلب برای دریافت رحمت الهی آماده شود

یقظه و انتباه/باید قلب برای دریافت رحمت الهی آماده شود

یقظه و انتباه
اولین قدم یقظه است به معنی بیداری، و انتباه به معنای دقت مضاعف در حین بیداری است. خداوند متعال می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت‏ خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد و بر شما ببخشايد و خدا آمرزنده مهربان است.
چنان‌چه از آیات فوق برمیآید، عقیده انسان باید از اسلام و قول لفظی بالاتر رفته و به ایمانی قلبی و فراتر از آن به تقوا برسد، یعنی از گروه مسلمین ــ مؤمنین ــ متقین. و به مقربین درگاه حق و محبوب حقیقی نائل آید، و خود را در نعمتهای بی کران و رحمت الهی قرار دهد.
باید قلب برای دریافت رحمت الهی آماده شود
رحمت خداوند شامل همه انسانها ميشود؛ فقط بايد قلب انسان مستعد باشد تا رحمت الهی را دريافت كند.
«يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ» اشاره به رحمت خاص الهی است. البته رحمت رحمانيه شامل همه انسانهاست اما اين رحمت يك نوع رحمت خاص است كه خداوند هميشه آن را به اولیای خود عنايت خواهد كرد. اين رحمت مانند نوری برای انسان است که مانع گمراهی او ميگردد و خداوند انسان را مشمول غفران خود قرار ميدهد؛ همانا خداوند غفور و رحيم است.
و چون اساسی ترين مسائل در اسلام، ايمان و تسليم در برابر خدای رب العالمين است و انسان با تعلیم و تربيت الهی به تكامل مادی و معنوی ميرسد، تنها مربی که تربيت همه موجودات را بر عهده دارد رب العالمين است. و راهی كه خداوند برای تربيت انسانها و تكامل آنها قرار داده صراط مستقيم است، که آن باطن ولايت است و اگر انسان از باطن ولايت منحرف شد در راه شيطان قرار خواهد گرفت و گرفتار شرک میگردد.

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *