خانه / اسلايد / معلم انسان کیست؟

معلم انسان کیست؟

معلم انسان کیست؟
زنبور عسل روی بهترین گلها می نشیند و از شیرۀ بهترین گل ها استفاده می کند؛ پس از آن ماده ای به نام عسل به بشر تقدیم می کند که خداوند می فرماید  این ماده دارویی شفابخش است. البته زنبور عسل وحیوانات دیگر دارای علومی فطری و هدایت تکوینی هستند و هیچ تغییری هم در علم آن ها پیدا نمی شود. زنبور عسل از زمانی که خلق شده همچنان خانه های شش ضلعی که از نظر مهندسی بسیار دقیق و جالب است می سازد که هنوز بشر به اسرار چگونگی آن پی نبرده، ولی همان طور باقی مانده و هیچ گونه پیشرفتی در این زمینه نداشته اما انسان قادر است علم خود را گسترش دهد و در اعمال و افکار خویش تکامل یابد.
بنابراین بشر آنگونه خلق شده که باید همواره برای افزایش علم و معرفت خود بکوشد تا با دو بال علم و عمل تکامل یابد. و اولین معلم انسان، خداوند رحمن بود:
الرَّحْمَنُ ﴿١ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿٢ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿٣ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ 
[خداى] رحمان«۱» قرآن را تعليم داد.«۲» انسان را آفريد،«۳»به او بيان آموخت
و پس از آن پیغمبران الهی معلمان بشریت هستند. اما گاهی حیوانی معلم بشر می شود. قابیل زمانی که برادرش هابیل را کُشت با توجه به این که اولین قتل در دنیا بود، نمی دانست با جنازۀ برادرش چه کار کند؛ خداوند کلاغی را فرستاد و معلم قابیل شد. با اینکه انسان است اما یک کلاغ معلم او می شود، به این صورت که زمین را حفر و کلاغی را در آن دفن میکند. قابیل آموخت که باید همین عمل را با جنازه برادرش انجام دهد.
فَبَعَثَ اللّهُ غُرَاباً يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءةَ أَخِيهِ
در نهايت[در كنار جسد برادرش سرگردان بود كه] خدا كلاغى را برانگيخت كه زمين را مى‏كاويد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند. [با ديدن حركات كلاغ] فرياد زد: واى بر من! آيا عاجز بودم از اينكه مانند اين كلاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم؟! سرانجام از پشيمانان شد.
بشر مغرور است و گمان می کند همه چیز را میداند. مار زمانی که دچار درد شکم می شود مسافتی طولانی را طی می کند و دوای درد خویش را می یابد، و می داند گیاهی به نام رازیانه وجود دارد که دوای درد اوست. اما انسان در حالی که بسیاری از چیزها را می داند بدانها عمل نمیکند! پس چه چیز باعث می شود انسان به علمی که دارد عمل نکند؟ با اینکه علم دارد چون عمل نمی کند در زمره جاهلان است.

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *